Tagga ner genom att tagga upp
Om du någon gång har kommit i kontakt med digital analys har du garanterat hört talas om taggar och ”att tagga upp något”. Med Google Tag Manager kan du effektivisera och förenkla taggningen av en webbplats eller mobil app. Istället för att fråga IT-avdelningen kan du på egen hand ändra och hantera taggar för varje enskild sida, via ett användarvänligt gränssnitt. Du slipper utvecklaraspekten och kan istället fokusera på mätning och marknadsföring.
Vad är en tagg?
En tagg är en liten bit kod som låter dig mäta trafik och besöksbeteende, förstå konsekvenserna av annonsering online och i sociala medier, använda remarketing och målgruppsanpassning, testa och förbättra sajten, och mycket, mycket mer. Några exempel på vad du kan mäta med hjälp av taggning är när någon laddar ner en PDF, skickar in ett formulär, tittar på en video eller besöker en viss typ av produkt. Du kan enkelt tagga det som är viktigt för dig, vad det än är, och på så vis få en bättre bild av dina besökare och deras vanor.
Varför Google Tag Manager?
Att lägga till taggar kan skapa stora problem. Stora mängder kod kan slöa ner din sajt rejält, felaktiga och onödiga taggar kan förvränga mätningen och resultera i dubblerade kostnader eller förlorad data. Och det kan vara tidsödande för IT-avdelning eller webbansvarig att lägga till nya taggar, vilket betyder att viktig data kan gå förlorad på grund av att de helt enkelt inte hinner tagga upp exempelvis en kampanj korrekt.
Google Tag Manager eliminerar de tekniska problemen så att du istället kan fokusera på kampanjerna.
Google Tag Manager körs asynkront (icke samtidigt). Det betyder att taggar laddas in oberoende av varandra, vilket innebär att slöa taggar inte förhindrar andra, snabbare taggar från att laddas, och därmed laddas sajten snabbare.
När är Google Tag Manager något för dig?
- om du någon gång har varit tvungen att invänta implementeringen av nya taggar
- om sajten har blivit slö och klumpig av för många taggar
- om du av någon anledning är osäker på om datan du samlar in är korrekt
- om du vill tagga upp en sajt men inte besitter den tekniska kunskap som tidigare har krävts
Och för att ta det från IT-avdelningens perspektiv: Är det inte farligt att släppa kontrollen och istället lägga den i knäet på marknadsavdelningen?
Du behöver inte oroa dig.
- du kan förhandsgranska taggar innan de trycks ut live
- det finns en automatisk felkontroll som förhindrar att felaktiga taggar publiceras
- Google Tag Manager har inbyggd versionshistorik så att du enkelt kan ta tillbaka ändringar som är ”mindre bra”
- dessutom finns det behörighetsinställningar, så att exempelvis bara den som är ytterst ansvarig kan publicera ändringar
Är du intresserad av att lära dig mer om hur GTM fungerar finns Google Tag Manager Fundamentals, en kurs producerad av Google själva.