Skip to content

Att skriva för Google – så skapar du framgångsrikt innehåll

Allt fler företag publicerar innehåll på sina webbplatser. Innehåll som aldrig når fram till sina läsare. På vår inspirationsdag (Happy Friday 5 april) går vi igenom de faktorer som gör att du hamnar högt upp i Googles träfflista – och varför du bör satsa på att skapa relevant innehåll.

Till skillnad mot många andra typer av digital marknadsföring, till exempel sökordsannonsering, är SEO en relativt långsam process. Det tar helt enkelt tid att förtjäna en stark synlighet i Google.

SEO är däremot en investering som kommer att belöna dig rikligt om du har lite is i magen. Ingen annan marknadsföringskanal har en sådan hävstångseffekt som organiskt sök.

Varför då?

De insatser du gör idag kan (om du gör rätt) resultera i stora mängder relevant och konverterande trafik till din webbplats under flera år framåt. Utan att du behöver betala en krona för dina besökare. 

Fokusera på det du faktiskt kan kontrollera
En svårighet med SEO är att många av framgångsfaktorerna ligger bortom din kontroll. Google filar ständigt på sin algoritm och deras justeringar kan få negativa (eller positiva) effekter på din synlighet över en natt. Dessutom är du beroende av att andra webbplatser hänvisar till dina sidor via länkar – något som inte alltid är enkelt att styra.

Av det skälet är det extra viktigt att fokusera på de delar som du faktiskt har full kontroll över. En av dessa faktorer är innehållet du publicerar på din webbplats – oavsett om det gäller produkttexter eller rena artiklar.

Så hur skapar man framgångsrikt innehåll?
Svaret på den frågan är förstås komplext och kräver en del “learning by doing”. Men det finns några saker som du kan ha i åtanke nästa gång du ska publicera innehåll. Här nedan har vi listat 5 saker som vi kommer att diskutera lite mer i detalj på fredag.

1. Vilka faktorer har störst påverkan på din ranking?
Det finns såklart en hel uppsjö av faktorer som avgör hur högt din sida kommer att ranka på Google. Men vissa faktorer har större betydelse än andra. Och vissa av dem kan du själv kontrollera och påverka med relativt enkla medel.

2. Producera innehåll med bevisad efterfrågan
Den absoluta majoriteten av allt innehåll som skapas kommer aldrig någonsin att driva organisk trafik. Orsaken till det är att många skribenter skriver vad de tror är intressant, utan att egentligen veta om det stämmer eller inte.

Att skapa innehåll som ingen efterfrågar är sällan en bra strategi. Den 5 april kommer vi att titta på några enkla metoder för att säkerställa att det faktiskt finns en publik där ute för ditt innehåll.

3. Hur förstår Google vad din artikel handlar om?
Även om Google blir allt bättre på att tolka och förstå innebörden av en text finns det fortfarande väldigt goda skäl att vara så tydlig som möjligt. Det handlar inte om att upprepa ditt sökord så ofta du kan (tack och lov). Den tiden är förbi. Men det finns annat du kan göra för att öka chansen att Google ska presentera din sida högt upp bland sökresultaten.

4. Förstå besökarnas avsikt
För att ditt innehåll ska bli framgångsrikt är det helt nödvändigt att du förstår orsaken till att någon sökt efter det. Annars finns risken att besökaren vänder i dörren (mer om det nedan). Men hur ska man kunna veta vad de vill ha? Vi går igenom några enkla knep för att hitta ledtrådar till vad dina besökare är ute efter.

5. Hur får man besökaren att stanna kvar på sidan?
Ingenting är så deprimerande som att lägga ner tid och resurser på att skapa innehåll – för att sedan upptäcka att folk vänder i dörren när de landar på sidan. Dessutom finns det indikationer på att den typen av användarbeteende kan påverka din ranking negativt – framförallt om det händer ofta och under en längre tid.

Vi kommer att titta på sätt att inleda en artikel som gör att besökaren inte kan motstå frestelsen att läsa vidare.

New call-to-action