Behov vs ny teknik

ANVÄNDBARHET, INTRESSENTER, KRAVHANTERING

Staffan Melin
12.02.2014

Mina dagar består väldigt ofta i att försöka övertyga personer och företag om att kravhantering är viktigt. Ett av de vanligaste problemen jag stöter på är att företag fokuserar helt på ny teknik och ser det som nyckeln för att utveckla framtida, konkurrenskraftiga produkter. Jag menar dock att tekniken bara blir värdeskapande om den löser ett visst behov hos intressenterna, och det är ju precis det som kravhantering är bra för – att specificera vad intressenterna vill ha. Vad ska bli bättre, hur mycket bättre och för vem?

Apple var till exempel inte på långa vägar först med pekskärmen och det var heller inte det som gjorde iPhone till världens mest sålda telefon. Det fanns flera telefoner innan med samma teknik, men där säljargumentet var just själva tekniken, eller så använde man tekniken till att lösa fel problem. Succén var ett faktum först när Apple kombinerade tekniken med att lösa användarnas behov.

Ett annat företag jag läste om för ganska många år sedan nu hade kommit på ett sätt att skapa en färg som såg ut som en viss färg, men hade egenskaperna hos en annan färg. Någon på företaget hade uttalat sig och sagt att ”ja det är häftig teknik, men än så länge vet vi inte riktigt vad vi ska använda det till”. Den kreative personen börjar säkert fundera över saker som svarta bilar som inte blir varma i solen eller liknande. Men det är just det, att lösa ett behov genom häftig teknik som är nyckeln.

Det är först när man har tydliga, mätbara svar på vad som ska bli bättre, hur mycket bättre och för vem som den nya, häftiga tekniken kommer till nytta.

Läs gärna även Användbarheten i fokus och Jag har en dröm för olika sätt att fokusera på behov snarare än teknisk lösning.

/Staffan Melin, Require AB

Missa inte nästa inlägg!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev