Förvirringen mellan Use Cases och User Stories
Begreppsförvirring har vi skrivit om flera gånger i den här bloggen men jag tror ni klarar av ett inlägg till. I takt med att agil utveckling blir mer och mer populärt har även användandet av User stories ökat ordentligt. Många verkar dock inte riktigt veta vad en User Story verkligen är. Och hur skiljer den sig egentligen mot ett Use Case?
Både Use Cases och User Stories fokuserar på intressenter (eller personas) och beskriver någon form av mål eller behov. Use Cases beskriver interaktionen mellan användare och system steg för steg. User Stories skrivs istället på formen ”As a <user> I want <something> so that <benefit>. User Stories skulle mycket väl kunna användas som detaljerade beskrivningar av Use Cases. Man måste inte använda antingen det ena eller det andra. Alldeles för många pratar om att Use Cases inte fungerade för dem så därför provar de nu User Stories istället. Jag tror att i såna fall har man oftast antingen inte förstått hur teknikerna ska användas eller så har man inte förstått sitt eget behov ordentligt. Det är som det klassiska exemplet – en hammare är jättebra att använda om man ska spika, men värdelös om man egentligen behövde en skruvmejsel. Prova inte bara en massa olika tekniker för att lösa ett problem. Förstå vad problemet är först och hur de olika teknikerna kan bidra till just det problemet. Sen kan det mycket väl landa i antingen Use Cases, User Stories, både och eller kanske något helt annat.
Det verkar som att många som precis börjat arbeta agilt tror att User Stories är ”det nya” sättet att arbeta och att gamla sätt är ineffektiva och inte längre passar. Jag tror att det är en farlig inställning. Use Cases har använts i massor av år av en anledning – de fungerar alldeles utmärkt om de används på rätt sätt, och givetvis kan de anpassas även till agil utveckling och till och med fungera tillsammans med User Stories. Ju fler tekniker du kan använda desto bättre, det gör dig mer flexibel som Business Analyst eller vad din titel nu må vara. Att bara använda ”det senaste” gör dig inte till en modern kravhanterare. Faktum är att mycket av ”det senaste” använts i tiotals år, men har nu packats om något, effektiviserats och fått ett eget namn.
Vi letar fortfarande efter intressenternas behov och försöker uttrycka dem på bästa sätt. Det gjorde vi redan för 50 år sedan. Använd de tekniker som passar just er i just ert projekt, oavsett vad den senaste gurun på nätet säger. Det kommer ni komma längst på.
/Staffan Melin, Require AB