Maximerar du värdet av din webb?

Topic: Google

Victoria Abbassi
28.09.2018

Det är inget nytt att SEO (sökmotoroptimering) är något som många svenska företag tycker är svårt. Att analysera er webbsida, förstå trafiken och sedan också förstå hur man ska driva mer organisk trafik via Google är inget lätt uppdrag att ta sig an. Men det är långt ifrån omöjligt! Genom att jobba strukturerat, strategiskt och få stöd och hjälp från experter kommer man långt.

Nästa utmaning blir sedan att maximera värdet av er webb när ni väl fått dit era besökare. Vad har ni för styrkor och svagheter? Vad kan ni med enkla medel förbättra för att ge era kunder en bra och bestående upplevelse? I tiden vi lever i nu är det inte konstigt att det kan vara svårt att veta vad man ska lägga kraft och pengar på, samt vad som behöver göras för att få era besökare att stanna och engagera sig.

Endast 44% lägger energi på SEO

En undersökning gjord av Clutch i USA visade att endast 44% av företagen lade pengar eller tid på SEO. Det finns inga siffror på detta i Sverige men en gissning skulle vara att siffran är samma, om inte, betydligt lägre.

Som bilden nedan visar, så är webbsidan en viktig marknadsföringskanal för företag och siffrorna talar sitt tydliga språk. Attraherar er webbsida ingen trafik så blir marknadsföringen också lidande, och den onda spiralen är igång. För att locka besökare är det därför avgörande hur väl er hemsida är utformad och hur högt den rankar i förhållande till era konkurrenter.

clutch-seo-survey-2

Skälet till att svenska företag väljer att arbeta så pass lite med SEO kan bero på kunskapsbrist och det faktum att resultaten inte kommer “dagen efter” som det kan göra med exempelvis Google-annonsering (SEM). Stressen att vara tvungen att visa snabba resultat för sina chefer bidrar till att man “hoppar över” SEO. Man tänker kortsiktigt istället för att se SEO som något som alltid bör vara kopplat till webbprojekt.

Får vi berätta mer?

Vi kommer i partnerskap med RankTrail hålla ett seminarium den 26 oktober om hur man kan analysera er webbsida, visa hur ni kan förstå era styrkor, svagheter och hur ni kan använda data från era konkurrenter för att ranka högre på Google. Vi hjälper er sedan utföra en hälsokontroll av er hemsida. Hur väl mår den i förhållande till Google och era konkurrenter egentligen?

På seminariet kommer ni få en djupare förståelse och kunskap för:

  • Hur ni identifierar brister som kan förbättras på er webbsida.
  • Vilka era största styrkor är och hur ni lyfter fram dessa på bästa sätt.
  • Hur er sökmotoroptimering kan påverka er rankning och vilka aspekter som är viktigast att lägga tid och resurser på.
  • Vad det faktiskt är som gör att ni rankar högre på Google

Följ länken och anmäl dig till seminariet!

ANMÄL MIG

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation

Relaterade artiklar