BI-utveckling med Twitter!

Twitter Business Intelligence BI
HÅKAN ALSÉN
09.02.2015

Att Twitter är viktigt för nyhetsrapportering och politik känner säkert de flesta till. Carl Bildt, Niklas Svensson och Emanuel Karlsten är några sådana välkända profiler som ger oss nyhetsläget i realtid. Många företag försöker också använda kanalen för att sprida information och kunskap om sina produkter. Dessa är roliga att följa så länge de inte bombardera en med samma marknadsinformation hela tiden utan mer bjuder på sig själva.

Några har dock tagit det längre och ställer direkta frågor till följarna. De flesta svenska nyhetsbyråer och tidningar brukar fråga efter personer som varit på plats eller har mer information om det som skett. Ofta får man både direktnummer och mejladress till journalisten.

Inom systemutveckling och BI har leverantörerna inte alls varit lika aktiva att dela med sig av sin utvecklingsprocess. Nu ser man dock en förändring här.

Tableau som vi på Knowit är nära partner med är dock aktiva och ställer direkta frågor till twitterföljarna hur produkten skall utvecklas. Tableauparam

 

De är också duktiga på att premiera och uppskatta hjälpen från andra. Man kan tom bli Tableau zenmaster som är mycket värt. http://www.tableau.com/about/blog/2014/9/tableau-zen-masters-201415-32882

Detta gör användarna mycket mer delaktiga och engagerade i produktvalet och utvecklingen av produkten. Ofta är det ju så att programutvecklarna lever i sin värd med sin långa förbättringslista och användarna i en annan värld där andra saker kan vara helt avgörande. När jag själv besökte Oracle utvecklingscenter i Redwood Shores utanför San Francisco för några år sedan var de väldigt intresserade av hur vi som svenskar såg på produkten. Vad som gjorde oss speciellt intressanta var att vi är så fostrade i kritiskt tänkande. När jag var där följde hela ledningsgruppen med ut på kvällens AW för att höra våra synpunkter. För mig ökade också förståelsen över hur olika vi såg på produkten. De hade sin vision och roadmap och jag min användarupplevelse med annat fokus.

Jag tycker att detta är en väldigt rolig utveckling där gränser mellan länder, användare och utvecklare suddas ut och direktkontakt och nätverk utvecklas, fortsätt så!

Med Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Snapshat har vi alla chansen att få dessa rådgivande roller och jobb på ett mycket enklare sätt.

Utmaningen till oss alla är att engagera oss, ställa mer frågor på nätet och utvecklas tillsammans. Tillsammans skapar vi en bättre värld. Den som inte fråga får inget veta!

Om ni vill hjälpa Tableau med sina parametrar kan ni svara här:

https://www.surveymonkey.com/r/dynamicparameters

Läs fler av våra blogginlägg

Fler inlägg