Vad händer om B2B-e-handel helt plötsligt blir B2C-e-handel?
Låt oss leka med tanken att vi kastar om de företag som säljer till företag och de företag som säljer till konsumenter i våra tankegångar. Hur hade världen sett ut? Hur hade dina köp sett ut? Hur hade din bransch sett ut? Förhoppningsvis kan detta tankeexperiment ge dig en bild av en framtid för ditt företag med tillväxt, nöjda kunder och B2B-e-handel.
Till att börja med bor du i en värld där världens rikaste man Jeff Bezos, vd på B2B-e-handelsföretaget Amazon har byggt sin förmögenhet på att vara pionjär i att förenkla och förbättra handeln mellan företag. De senaste 15 åren har väldigt små företag blivit väldigt stora väldigt snabbt eftersom de tjänat pengar på e-handel mellan företag. Branschen växer tvåsiffrigt nästan varje år och skrattar hela vägen till banken.
Hur ser verkligheten ut för en konsument?
Du står på bussen och det snöar ute. Det är trångt eftersom bussen innan inte kom. Du pillar med mobilen som du tydligen gör 9000 gånger per dag och får ett mejl om nya böcker. Du gillar böcker. Du öppnar mejlet och väljer en billig bästsäljare. Du klickar och landar direkt i den digitala kassan eftersom du handlat där förr, de har dina uppgifter och vet var du bor. Det hela tar 15 sekunder.
Hur ser verkligheten ut för en B2B-köpare?
Du kommer fram till jobbet och möts av chefen som står och tittar på entrémattorna som har sett bättre dagar. Han ser dig och bestämmer i samma ögonblick att du får uppdraget att köpa nya. ”Samma storlek. Samma färg. Kör bara.” Delegering och beslut. Du sätter dig vid datorn och börjar googla mattor. Resultaten är ganska röriga även när du är specifik i ditt sökande. Du hittar två som du tycker ser ut att ligga bra till när det gäller att kombinera billigt och bra. Du vill inte att chefen ska tycka att det blev för dyrt. Du mejlar till två av de leverantörer du hittat. Formulären du var tvungen att fylla i var långa och svåra att hitta på sajten.
En av dem du mejlat ringer upp och vill omedelbart sälja på dig mer. Inredning, ljudisolering och ett möte är vad du behöver. Du menar på att du bara vill ha mattorna varpå säljaren understryker att de har svårt att göra affärer när det bara handlar om ett par mattor. Det är för smått. Du funderar på om det här är något som kommer från säljledningen eller säljaren själv.
Efter ett par dagar får du ett liknande mejl med priser från leverantör nummer två. De har inte möjlighet att skicka mattorna men du kan komma ut till dem och hämta visar det sig efter ett par mejl. Du ber om en regelrätt faktura eftersom ekonomiavdelningen behöver det och åker ut till ett industriområde på andra sidan stan för att hämta mattan efter jobbet. De har inte rätt storlek och du tvingas åka tillbaka två dagar senare. Det hela tar 15 dagar.
E-handel är enkelt för kunden
Det här var påhittade exempel och allt går inte att klicka hem. Vissa produkter är för komplicerade för e-handel och det är inte ett enkelt projekt att ge sig in i. Lager, ERP-system, kompetensutveckling, eventuellt äventyrande av relationen med partners, webben och själva e-shoppen. Det låter inte enkelt. Det låter skrämmande. Men hur låter det för kunden?
Det kunden vill ha kommer vinna till slut och det är så Jeff Bezos och Amazon har lyckats. Alla är idag också måna om sin tid. De vill att det ska vara så enkelt som möjligt. Det finns en stor chans att hela eller delar av er produktpalett går att sälja direkt till slutkund. Din kund tar med sig sitt köpbeteende som de har som konsumenter till jobbet och kräver i högre grad detsamma i sin yrkesroll.
Fakta om e-handel
93% föredrar inköp online när de bestämt sig
68% har gjort inköp i sin yrkesroll förra året
75% av företagen handlar förbrukningsvaror på nätet
80% använder antingen mobil och desktop eller bara mobilen
60-70% av medieanvändandet står mobilen för
75% lämnar en långsam sajt för en konkurrent
20% av partihandelsföretagen erbjuder e-handel
60% tycker att de parthandelssajter som finns är krångliga
70% av småföretagen gör sina inköp på nätet