Skip to content

Maximera din digitala påverkan med personalisering

Personalisering och målgruppsinriktad kommunikation inom din digitala marknadsföring kan ge dig mer relevanta besökare till din webbsida och göra dina marknadsföringsaktiviteter mer relevanta för mottagarna.

Din webbsida är en ypperlig plats för att skapa intresse från rätt köpare, men det finns en stor utmaning. De flesta besökare är anonyma. Personalisering öppnar dörren för att undersöka besökarnas personliga attribut; som geografisk plats och digitalt beteende.

Din webbsida kan då ge besökaren en mer anpassad upplevelse genom att presentera den mest relevanta texten, videon eller bilden.

Liva upp din personalisering genom att ge besökaren det besökaren vill ha

  • Bestäm besöksattribut som är relevanta för din digitala marknadsstrategi, exempelvis: inköpsbeteende, personlig profil och demografi. Skapa sen personas baserat på denna data.

  • Förstå vad du personifierar och varför; använd analyser och mätvärden för att hålla reda på vilket personaliserat innehåll som är bäst anpassat för besökaren.

  • Utveckla olika texter för samma kampanj, skräddarsydd för olika kundsegment eller personas.

  • Ofta kan ditt befintliga innehåll användas för personalisering; detta inkluderar erbjudanden, call-to-actions (CTAs), videos, bilder, rekommendationer och recensioner.

Har du tid att personalisera din webb?

Betänk att du har tre olika målgrupper eller personas som du vill skapa och anpassa innehåll för och du säljer tre produkter eller tjänster. Detta innebär att du måste skapa innehåll på nio nya nivåer. Detta innehåll kommer visas upp som personaliserat först när din besökare har konverterat och landat i ditt system.

Denna grupp kan komma att bli begränsad och du kan komma att bli besviken på hur lång tid det tar. Men kunden som får mer relevant information blir nöjdare och det är så du vinner i slutändan.

Knowit Experience vill tillsammans med vår partner Kentico ge dig mer tips:

Ladda-ner-ebok-om-digital-marknadsforing