Knowit Inspiration Day – en eftermiddag om digitalisering
För ett tag sedan anordnade vi en riktigt inspirerande eftermiddag i digitaliseringens tecken. På schemat stod föreläsningar från Deepedition DigitalPR, Google och Knowit eCommerce. Vi lovade digital trendrapportering, intressanta ämnen och skönt mingel. Här kommer ett litet bildsvep från dagen.
Först ut var Deeped Niclas Strandh från Deepedition DigitalPR. Han sa bland annat att socialt är självklart – och internet är allt. Konversation är den nya konverteringen. Det räcker inte med att bara finnas "därute", vi måste prata med våra kunder och följare.
Taggen #kidjkpg samlade tankar och reflektioner på Twitter.
Eftermiddag på högskolan och #KIDjkpg. Först ut @deeped. Digitala vardagen, digital darwinism m.m. Många insikter. pic.twitter.com/WVhFb47iIv
— Isac Ericsson (@IsacEricsson) 4 november 2015
Lyssnar på @deeped igen. Antecknar för fullt - igen. Tänker och funderar. Hur kan jag föra in dessa tankar i min organisation? #kidjkpg
— Christina Lindqvist (@redjonkopingse) 4 november 2015
Gå ett par mil i kundens skor
Sedan entrade Hanna Svensson scenen. Hanna jobbar på Knowit eCommerce och pratade om e-handeln på kundens villkor – inspiration, upplevelse och service. Hanna gav ett konkret tips: Har du en egen webbshop så prova den! Köp en produkt – är det lätt och tilltalande att shoppa i din webbshop? Prova att returnera en vara – är det smidigt eller omständigt? Prata med kundtjänst. Får du det bemötandet som du önskar att få? Sätt helt enkelt din egen webbshop på prov. Gå ett par mil i kundens skor. Först då kan du få förståelse. Hanna menade också att vi inte ska fokusera på försäljning, utan på service. Och vårt mål ska vara att skapa kundnytta i varje möte.
Power to the people
Sist ut för dagen var Jessica Wennerstein från Google. Hon menade att vi (=konsumenterna) gör precis vad vi vill – för att vi kan. Därför ligger makten hos oss som konsumenter. Jessica nämnde även ett begrepp som jag gillade direkt: Digitalt duglig. Något för många av oss att fundera på. Det är självklart ett begrepp som kan tolkas på många olika sätt, men för mig innebär det att titta på hur vi som företag presterar i våra digitala kanaler. Är vi där vi bör vara, och ger vi våra följare den feedback som de vill ha?
Dagen avslutades med en paneldebatt med många spännande frågor från publiken. Tack till alla er som kom, och hoppas vi ses snart igen!
Intressant paneldebatt avslutar en inspirerande eftermiddag #kidjkpg Tack alla inblandade! #knowitjkpg pic.twitter.com/X5l09SSK2U
— Anders Therén (@atheren) 4 november 2015