Skip to content

E-handel och framtidens digitala kundupplevelser

2020 var ett mycket starkt år för e-handeln. Frågan är vilka krav som ställs i framtiden. Fredrik Marcus och John Lidell från Knowit Experience besökte podden E-handelstrender för att snacka mer om framtidens digitala kundupplevelser.


Mycket av dagens e-handel är väldigt standardiserad och många webbplatser påminner om varandra. Och det har såklart sina fördelar. Kunderna hittar oftast det de letar efter och har lätt för att navigera. Frågan är hur e-handeln kommer att utvecklas?

John Lidell, E-com Manager och Fredrik Marcus, Creative Director på Knowit Experience menar att den nordiska e-handeln kommer att utvecklas rejält framöver, inte minst vad gäller gränssnitten.

– Det handlar om att skapa en bättre köpupplevelse genom att visualisera mera. Att bara visa upp en bild på en produkt kommer inte att räcka i framtiden, säger John Lidell, E-com Manager på Knowit Experience.

Det kan dels handla om video och AR (augmented reality). Men även röststyrda personliga assistenter som sköter en stor del av dina inköp online. En annan viktig del är tillgänglighetsaspekter, att alla faktiskt har möjlighet att genomföra köp.

– Vilka är dom viktigaste smärtpunkterna för nätköp? Visst är det viktigt med en smidig och säker checkout. Men för mig personligen handlar det mycket om “The last mile” Att leveransen och eventuella returer fungerar som det ska, säger Fredrik Marcus.

 

Lyssna på hela podden här.