Skip to content

21 tips på hur du lyckas i sociala medier

Sociala medier kan vara svårt att förstå. Det sociala möter algoritmer. Känslor möter det digitala. Ofta vet man inte hur man ska tänka och det är svårt att hitta handfasta tips. Här följer 21 konkreta tips på hur du ska tänka när du jobbar med sociala medier på ditt företag.

1. Berör människor. ”Hearts and minds” börjar med hjärtat.

2. Utgå ifrån vem du eller ditt företag är och bottna i värderingarna. Det här kommer vara en trygghet att gå tillbaka till när det gäller allt från innehåll till tonalitet. Va er själva, va autentiska.

3. Bottna i kommunikations- och marknadsplanen. Vad säger er kommunikation om er och hur kopplas det till era värderingar. Vad är ert ”varför”?

4. Skratt och humor är viralt och av människans sex baskänslor är känslorna av att bli överraskad och glad det som du helst vill rikta in dig på.

5. Kan ni inte vara roliga? Var då istället pålästa. Var experter. Ni kommer inte få lika många interaktioner, men det kanske tilltalar er målgrupp mer. En blandning kan vara bäst. Både kul och intressant.  Fundera på vad mottagaren gillar och dennes problem. Att lösa problem är bra.

6. Bjud på er själva. Ta ett steg ifrån hur ni kommunicerar i era pressmeddelanden och bli mer personlig och ärlig.

7. Aktualitet. Tajming är kul. Haka på trender i branschen och koppla ihop er sociala medier-strategi med er mediebevakning och med kommunikationsstrategin för att kunna nå ut med information om kunder, partners och händelser som kan kopplas till er. I mediebevakningen kan ni också se när folk nämner er i digitala och sociala medier.

8. Folk gillar listor och procentsatser. ”E-handel är ett väletablerat sätt att köpa varor för nära 90% av svenskarna."

9. Var snäll. Ett företag med gott hjärta och värme är enklare att gilla.

10. Kommunicera. Om någon ställer frågor, svara. Det ska finnas en struktur hos er som skapar förutsättningar för dialog och någon/några som är utsedda för att svara på frågor.

11. Lyft hjältar och var personlig. Interna vardagshjältar, nyanställda och partners. Alla människor gillar när någon säger att de är bra.
 

New call-to-action

12. Våga skapa bra drama. Prata om hot mot er, branschen och problematisera dessa. Medvetenheten kring problem skapar trovärdighet som leder till affärer och positionerar er som någon som kan och vill se framåt.

13. Var konsekvent. Lägg upp på sociala medier när dina mottagare har störst chans att se dina inlägg och gör det minst två gånger per vecka. Måndagasförmiddagar är folk sura och sitter i måndagsmöte.

14. Var visuell. Ja, video är framtiden för de flesta innehållsskaparna i sociala medier. Om ni inte klarar att åstadkomma gångbara videos är bilder ett måste. Det är 60 000 gånger enklare för en hjärna att ta till sig en bild än en text. Locka ögat.

15. Anpassa till sociala medier-kanalen du befinner dig i. Det är oftast inte optimalt att använda samma copy överallt. Bland annat på grund av begränsningar i de olika sociala medierna.

16. Mät och gör mer av det som verkar fungera bra. Det finns analysverktyg i medierna som du kommer åt om du är administratör och det finns Marketing Automation-verktyg och analysverktyg som du kan koppla in för att få tillgång till större mängd data.

17. Använd #hashtags. Detta är viktigare i vissa fall. Exempelvis om ni är på ett event och lägger upp en bild på Instagram.

18. Följ andra i branschen. Då håller du koll på dina branschkollegor och vad de gör bra. ”Steal with pride”.

19. Hylla andra som gör det bra. Sikta på att föra en dialog med de du beundrar och de som gör bra saker. Se till så detta inte blir skenheligt. Hylla också er själva. Vann ni en tävling? Har ni gjort ett extra bra jobb? Det är kul och det borde ni berätta om.

20. Skala internt. Om ni är två som jobbar med sociala medier är det dubbelt så bra som om det bara är du. Om ni är 1000 personer som är aktiva när det gäller att skriva artiklar, föra dialog externt, interagera med kollegors innehåll, dela företagsnyheter och producera eget innehåll i olika format. Då behöver ni kanske inte ens ha en marknadsavdelning.

21. Annonser. Om du har pengar går det att annonsera. Håll koll på algoritmer, målgrupper, följare och budget. Det kan verka läskigt, men det är det inte. Utgå ifrån det du mätt. Börja med att förstärka det som fungerar bra och utgå ifrån den statistik du får ut från verktygen. Utöver verktygen som är inbyggda finns det till exempel verktyg för schemaläggning, analys och annonsering.

Ladda-ned-e-bok-sociala-medier-content-marketing