Mobilen förändrar vårt köpbeteende
I takt med att mobila enheter blivit en oumbärlig del av vår vardag har vår mediekonsumtion förändrats. Vi har gått från avgränsade, dagliga sessioner på webben till ett mycket mer fragmenterat beteende: En spontan googling av något vi plötsligt vill kolla upp, en blick på dagens nyhetsrubriker, en chattkonversation med en vän medan vi väntar på bussen, ett snabbt öga på Facebook och Twitter – allt i samma stund som behovet (eller lusten) uppstår. Vi vänder oss reflexmässigt till mobilen och agerar omedelbart på våra behov av att utföra något, upptäcka något, titta på något eller köpa något.
Vårt konsumentbeteende har förändrats. Den linjära kundresan har splittrats upp till hundratals mikrotillfällen, vilka alla påverkar hur vi fattar våra köpbeslut. Var och en av dessa ”micro-moments” blir till viktiga möjligheter för marknadsförare att försöka forma våra beslut och preferenser.
Enligt Google och Ipsos studie “Consumers in the Micro-Moment” uppger 60 procent av online-konsumenterna att de genom att göra efterforskningar online fattar köpbeslut snabbare än tidigare. Utmaningen för dagens varumärken är att synas just i de stunder som deras målgrupp väljer att plocka upp sina telefoner.
Mobila webbsessioner har ökat med 20 procent under det senaste året, medan tiden per besök minskat med 18 procent, rapporterar Google. De anger också att mobila konverteringar har ökat med 29 procent.
Vare sig du förmedlar samhällsinformation eller säljer varor och tjänster online är mobilkonverteringar någonting du bör tänka på. Hur ter sig din sajt på en smartphone? Visas rätt information, klickar besökarna på det du vill att de ska vara intresserade av? Syns du bland Googles sökresultat, och syns du vid rätt tillfällen? Det går inte längre att ignorera mobilens betydelse.