Maximera din digitala påverkan med A/B-tester
Det är viktigt att A/B-testa och optimera din webbdesign, ditt innehåll och dina CTAs (Call-To-Actions) för att dina digitala marknadsföringskampanjer ska fungera. A/B-testning är också kopplat till målgruppsinriktad kommunikation och personalisering, genom att i sista steget koppla ihop rätt innehåll med rätt mottagare.
Genom hela A/B-testningen har du möjlighet att skapa och presentera det bästa innehållet eller webbsidan till olika kategorier av kunder. A/B-testning tar bort gissningsleken ur designprocessen för webbsidor och CTAs.
Genom att se till data som samlats i systemet kan du enkelt se vad som fungerar och varför det fungerar. Nyckeln är att hela tiden testa och förbättra.
Förbättra A/B-testning för att bättre möta kunderna
- Håll det enkelt: Genomför ett test i taget och en variabel åt gången.
- Överväg att börja på högre nivå för större förbättringar: Testa hela din landningssida, CTA:s eller e-post som en variabel.
- Bestäm det statistiska målet först för att kunna välja det bästa alternativet innan du börjar testa.
- Säsongsvariationer kan påverka dina besökares beteende. Testresultat från sommaren kanske inte överensstämmer med besökarnas beteende på vintern.
- Testa olika typer av innehåll och formulär i olika stadier av kundresan för att lära sig att bättre flytta kunder längs hela sälj- och marknadstratten (kundlivscykeln).
- Leads-kvalité och landningssidornas konverteringsgrad spelar stor roll här: Landningssidorna ska generera resultat.
Verktyg som möjliggör A/B-testning
Ofta associeras A/B-testning med Google Optimize som är ett välkänt och bra verktyg för just A/B-testning av webbsidor. Många CMS (Content Management Systems) har idag A/B-testning inbyggt i sitt verktyg.
CMS som Kentico och HubSpot har även ett kampanjverktyg (Marketing Automation-system) inbyggda i sina CMS. Detta möjliggör att A/B-testa allt innehåll.
Knowit Experience vill tillsammans med vår partner Kentico ge dig mer tips: