Använd modeller!

KRAVINSAMLING, FRAMGÅNGSFAKTORER, MODELLER OCH METODER

Staffan Melin
19.11.2013

En sak jag märkt är att många företag vid både kravinsamling och utveckling är alldeles för dåliga på att använda modeller. Istället produceras alldeles för långa kravspecifikationer med mer text än någon skulle vilja läsa och definitivt mer än vad som är lätt att förstå.

Jag tänker inte ens gå in på hur fel jag tycker det är med tusensidiga kravspecifikationer, det är ett helt annat blogginlägg. Däremot vill jag slå ett slag för att använda modeller oftare för att förtydliga krav. Vi människor har ett väldigt högt visuellt lärande och det borde utnyttjas för att lättare komma överens om krav med projektets intressenter.

Det här är självklart på så många andra områden, så det är dags att det blir lika självklart vid kommunikation av krav. Ta t ex en GPS. Inte många skulle köpa en GPS som var helt textbaserad, även om det är fullt möjligt att beskriva vägen med enbart text (Kör 2 mil, sväng höger på den gatan, åk genom rondellen, kör 2 mil till osv). En GPS helt utan text vore inte heller helt önskvärd, men mycket bättre än den textbaserade. Kombinationen däremot, med text och bild, är oslagbar och väldigt lätt att förstå.

Vi tar ett annat exempel - manualer. Ta en titt i manualen för din spis, tvättmaskin eller tv. Alla har text och förklarande bilder. Varför? För att det är lättast att förstå. Det finns en mängd bra modeller för att förtydliga krav. Flödesdiagram, data-modeller och tillståndsdiagram är bara ett par exempel. Jag förespråkar inte överdrivet krångliga modeller av hela system, avancerad SysML eller liknande, jag pratar om att enkelt använda modeller för att förtydliga enskilda fall.

Att lära sig göra enkla modeller (med bara ett fåtal objekt) kan verkligen öka möjligheterna till att förankra krav med sina intressenter.

 
/Staffan Melin, Require AB

Missa inte nästa inlägg!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev