Vi vill ta med kunden på hela B2B-resan

Topic: E-handel

Markus Blomberg
15.06.2019

B2C e-handeln har pågått i över 20 år, men för B2B ligger den bara i startgroparna. Här kommer stora investeringar att göras framöver och potentialen är enorm, förutspår vi.
– De som agerar nu kan vara morgondagens vinnare, säger Michael Fröling på Knowit Experience.

Stora förändringar pågår inom e-handeln. Medan B2C-konceptet funnits i över två decennier och är väl etablerat, finns fortfarande stor utvecklingspotential inom B2B.

Det kan handla om företag som med ett etablerat nätverk av trofasta kunder aldrig sett anledning att gå från analog till digital B2B-verksamhet. Affärer görs fortfarande upp via personliga möten och handslag snarare än online.

– Många B2B-bolag står still. De har en analog leverans som de lever bra på. De har ett traditionellt förhållningssätt, ”Vi kan det här och vi känner våra kunder”. Därför saknas det incitament att förändra, säger Michael Fröling, som menar att det råder en If it ain’t broken, don’t fix it-mentalitet.

Men nu kommer förändringen – och den drivs av en generationsväxling.

– I takt med att en ny generation, som vuxit upp med B2C e-handel, kommer in på företag som inköpare, kommer de att förvänta sig att kunderna har en B2B-plattform, säger han.

Företag måste börja planera för en omställning, och de som är tidigt ute kommer att vara morgondagens vinnare, förutspår Michael Fröling. Men, säger han, det betyder inte att säljpersonalen behöver bli överflödig. Även framöver kommer det att finns plats för den personliga interaktionen.

– Den personen man samtalar med i dag kommer att vara kvar, men e-handeln kan bli ett förlängt säljverktyg. Det kommer förmodligen gynna affären över tid. Man kan köpa samma vara om och om igen utan att behöva förklara allt ännu en gång, säger Michael Fröling.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med 600 medarbetare. Vi har varit med om e-handelns utveckling från början, och har samlat på oss värdefull erfarenhet som vi nu vill dela med oss av till kunderna.

– Vi ser oss själva som en fullserviceleverantör som klarar både stora och små åtaganden för alla typer av bolag, säger Michael Fröling.

När man hos oss går in i ett nytt samarbete med en kund för att till exempel utveckla en B2B e-handelsplattform, finns en viktig filosofi vi arbetar efter.

– Visionen är att ha en långsiktighet i våra relationer. Vi vill ta våra kunder på en resa, ta ansvar för vår leverans över tid och se till så att våra kunder lyckas. Det är ett stort incitament som driver oss. Lyckas kunden så lyckas vi, säger Michael Fröling.

För ett företag som vill börja utveckla digital B2B-handel vill han rikta en uppmaning: Gå inte för fort.

– Det handlar inte om att bygga samma sak fast digitalt. Man måste reflektera, vrida och vända och vara kreativ för att uppnå synergier, så att ett plus ett kan bli tre, säger han.

– Kunden är expert på sina produkter och tjänster och det måste vi ta med oss i processen. Men vi kan e-handel, och tillsammans kan vi skapa något större. Men det är en resa som vi ska ge oss ut på tillsammans, fortsätter han.

Vi låter alltid strategi och användarupplevelse styra vid utveckling av nya lösningar och hjälper dessutom till med den digitala marknadsföringen och synligheten online.

För varje kund utvecklas en unik produkt, ingen one size fits all-strategi tillämpas.

– Vår leverans startar redan vid kundens affärsstrategi. Den ska vi omsätta till en digital strategi som ska rullas ut i digitala kanaler. Men det gör vi tillsammans. Vi ska bygga det här pusslet ihop, säger Michael Fröling.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation

Relaterade artiklar