Maximera din digitala påverkan med Email Marketing

Topic: Inbound marketing

Markus Blomberg
30.04.2019

E-postmarknadsföring (email marketing) fungerar bättre när den kan dra nytta av informationen i andra marknadsföringsverktyg. Med den sofistikerad personalisering som möjliggjorts av marketing automation ges e-postmarknadsföring nya tillvägagångssätt för att nå optimala resultat och distribuera rätt innehåll till kunder.

Marketing automation gör e-post till en del av en mutlikanalmarknadsföring där e-post kan fungera tillsammans med andra innehållstyper för att ge en exceptionell användarupplevelse. E-postkampanjer når goda resultat när de är relevanta, underhållande och informativa för målgruppen (målkunden).

Ett bra sätt att säkerställa relevans i ditt innehåll är att arbeta datadrivet med din webb. Detta går att beskriva som Growth Driven Design, och särskiljer sig från traditionell webbutveckling och webbdesign. När det gäller innehåll kopplat till e-postmarknadsföring bör detta baseras på data om din målkund. Detta görs ofta genom att bryta ner målkunden i olika personas.

Stimulera din Email Marketing med Marketing Automation

  • Leverera rätt innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt.

  • Ha en konversation med dina kunder om sånt de är intresserade av istället för att skicka på dem marknadsföringsinnehåll som inte är anpassat för någon.

  • Se till att du har konsekventa upplevelser över alla kanaler för att koppla ihop syftet med din e-postkampanj med alla kundinteraktioner och till ditt varumärke.

  • Använd mål och regelbundna mätningar för att kontinuerligt förbättra och för att uppfylla övergripande strategier.

  • A/B-test spelar en viktig roll för att skapa e-postinnehåll som engagerar olika kategorier av kunder.

Knowit Experience vill tillsammans med vår partner Kentico ge dig mer tips:

Ladda-ner-ebok-om-digital-marknadsforing

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation

Relaterade artiklar