Inbound marketing är content marketing i en större kostym med strategier, metodik, processer och allt annat som gör dina ägda medier och kanaler konverteringsvänliga. Många köper dock grisen i säcken när det gäller inbound marketing, men oroa dig inte. Vi har listat lösningsförslag.
Många tror att marketing automation-systemet, som är det verktyg som säljs in när du vill börja med inbound marketing, kommer lösa alla problem. Du köper inte automatiserad marknadsföring. Du köper ett marknadsförings- och eventuellt tillhörande customer relationship management-system. Detta system behöver någon som sköter det och ämnesexperter som fyller det med innehåll. Här börjar det låta ”nöff” från grisen i säcken.
Du och din organisation måste alltså fylla marketing automation-maskinen med innehåll och sprida det. Innehållet ska vara relevant för mottagaren. Om det inte produceras tillräckligt mycket innehåll och om detta innehåll inte sprids tillräckligt, då blir det inte tillräckligt mycket trafik. Känner du igen dig?
Ni har alltså lyckats fastna i det som beskrivs som 'Attract-fasen' inom inbound-metodiken:
1. Ni har inte producerat tillräckligt mycket innehåll i er redaktionella hubb (blogg). Det är svårt att attrahera interna experter till att skriva och du har inte tid att agera redaktör.
2. Ni har mycket innehåll, men innehållet är för enkelspårigt och målar inte upp en tillräckligt bred bild vad ni kan. Detta leder till att läsaren inte kan sätta sig in i hela det värde som ni kan leverera till kunden. Återigen handlar det oftast om att ämnesexperterna inte har kunnat aktiveras eller att ni inte följer content marketing-principerna.
3. Innehållet är inte tillräckligt bra. Tråkigt, men kanske sant?
4. Ni har inte tänkt på er sökmotoroptimering (SEO). Ni har inte optimerat inläggen eller strukturen för att den ska nås genom organiskt sök. När folk googlar på, för er och den googlande, relevanta söktermer kommer ni inte upp.
5. Ni har inte tänkt på sökmotorsmarknadsföring (SEM): Att köpa relevanta sökord och söktermer.
6. Ni har inte tillräckligt väl utbyggd närvaro i era sociala medier-kanaler och er räckvidd räcker inte till.
7. Ni har inte tillräckligt relevanta följare för det innehåll ni lägger upp i sociala medier.
8. Ni glömmer att länka till er blogg och skriver direkt i era sociala medier-kanaler.
9. Ni köper inte trafik till era sociala medie-konton.
10. Ni mäter inte och kan därför inte optimera.
1. Ta det lugnt. Det tar tid att bygga upp en redaktionell hubb. Se till att de som ska skriva vet om att det är deras ansvar och varför. Strukturera och delegera gärna genom ett gemensamt content-schema och redaktionsmöten. Få med dig ledningen, så de kan agera piska medan du agerar morot, förklarar varför ni ska författa innehåll och funderar på eventuella incitament för ämnesexperterna.
2. Se till att strukturen för vilka som ska skriva täcker olika affärsområden och fundera på om de affärsområdesansvariga kan delegera uppgiften. Om du inte kan ta hjälp av dem, se lösningsförslag 1.
3. Gör om och gör rätt. Titta på det innehåll som fungerar bra och försök nå insikter kring varför just det innehållet fungerar bra. Använd Google Analytics. Lite på sifforna, men tänk hela bilden. Har något inlägg fler läsare för att det gått oväntat bra i sociala medier? Återgå gärna till arbetet med dina personas, om innehållet inte presterar.
4. De ord som ni vill ranka på ska gå att finna i: Sidans titel, URL:en, bloggtiteln, naturligt och varierat i texten och naturligt och varierat i underrubrikerna. Glöm inte bort att tagga upp bilderna. Här har du en länk som förklarar så kallade 'pillar pages'.
5. Sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring: Använd Google Adwords, eller låt någon expert hjälpa er. Be gärna initialt om en enkel SEO-analys med lösningsförslag för att få värde ifrån ett först möte. SEM kan även hjälpa er att lyfta de konverterande landningssidorna i fas 2 inom inbound-metodiken: Convert.
6. Det här är också ett problem som tar tid att lösa. Sätt dig in i sociala medier och vilket innehåll era personas vill ha. Mät och utgå ifrån den data som finns tillgänglig i de sociala medie-plattformar som ni använder.
7. Relevansen i sociala medier-följarskaran är ett ganska vanligt förekommande problem bland mindre och mellanstora bolag som inte säljer konsumentprodukter. Det finns en stor chans att det är era anställdas anhöriga, före detta anställda och personer som aldrig har varit eller kommer bli potentiella kunder som följer er. Anpassa då kommunikationen.
Antingen lutar ni er in i ”problemet” och lägger upp mer om era anställda och satsar på denna kanal mer i employer branding-syfte eller satsar mer på att få relevanta följare.
8. Glöm inte att länka till er sajt om ni vill driva trafik till sajten. Men betänk att sociala medier-jättar inte gillar när man konstant länkar bort ifrån dem. Detta gäller även videos ni lägger upp, vilket betyder att ni borde ladda upp videos direkt i sociala medier-kanalen.
9. Testa gärna, men generellt fungerar sökordsmarknadsföring bättre. Om ni är tvingade att välja vad ni ska lägga pengar på.
10. Mät, nå insikter och optimera.