Skip to content

Varför är Content Marketing det nya svarta?

När jag såg ett avsnitt av Sex and the City för många år sen pratades det om LBD. Little black dress var den klänning som var enkel snygg och alltid fungerade. Konstigt eftersom huvudpersonen Carrie nästan aldrig hade en svart klänning på sig, om jag minns rätt. Här följer nu en kritik mot oss som innehållskonsumenter och mina teorier om varför content marketing är inne och användbart, som en LBD.

Medias trovärdighetstapp förhöjer övrigt content
Ja, det är trist. Alla vill vi ha många utrikeskorrespondenter som ger oss det senaste om världen, men istället har vi fått klickbait. Tråkigt att vi som konsumenter är en stor del i detta. Genom att konsumera det som är billigt att producera sänker vi ribban för media. Klick säljer annonser. Vissa journalister byter jobb. Går till företag och skriver bättre innehåll där.

I filterbubblorna finner vi innehåll som vi godtar, gillar och sprider i de sociala kanalerna vi delvis förfogar över själva. Det syns bland annat nu när företagen bakom de sociala kanalerna tar ansvar för deras del av den ryska påverkan som setts i det senaste amerikanska valet. Vi konsumenter är gatekeepers utan ansvar och etik. Så är det. Säga vad man vill om det. Medias trovärdighetstapp har alltså eldats på av oss konsumenter och vi ser tydligt att det svarta hålet; ”all information finns på nätet”, blir både djupare och bredare.

Google gillar innehåll
Det vi inte finner på sociala medier eller i vår mediebevakning hittar vi via Google. Google har förstått att vi är enkla varelser som behöver hjälp. Att lösa problem var tidigare säljarens uppdrag. Google har tagit denna roll till 67-70% enligt min filterbubbla. Med nya Google-uppdateringar har innehåll blivit viktigare och ett nytt betande är skapat. Vi svarar ”bää” och sjunker djupare ned i det svarta hålet.

Det går också att se till sig själv för att förstå vårt gemensamma beteende. När jag ska laga min båt, som jag inte vet något om, då mutar jag elektrikern som bor på båtklubben, googlar eller kollar Youtube. Samma förförande på jobbet.

Är Content Marketing lösningen?
Ja, men kanske inte för mottagarens medborgerliga välbefinnande. Det är bra om kompetenta resurser författar innehåll som ni som företag äger och sprider. Kommer företagssamarbeten, native advertisement, branded content och större företags redaktionssatsningar luckra upp vår redan risiga källkritik? Kanske det. Men det är inte content marketings fel. Följ dessa enkla regler så kommer ditt content marketing-innehåll bli bra:

  • Relevant: Innehållet ska vara relevant
  • Intressant: Innehållet ska fånga målgruppens intresse
  • Värdefullt: Innehållet ska ge värdefull kunskap eller en bra upplevelse
  • Autentiskt: Innehållet ska vara från er och kännas som om det är från er

Här handlar det om att skapa personas, kartlägga deras kundresa, aktivera interna experter och sätta dem i samma rum som innehållsmarknadsförare. Där skapar du magin.

Är Content Marketing bra?
Du hjälper folk. Det är bra. På ett så enkelt sätt som möjligt ger du din potentiella kund information som är denne till gagn. Istället för att, som tidigare, säga att du är bra, är du istället bra. Du blir en informations-vän och någon som de litar på. Efter förtroende kommer köp. Säg då tack och ge dem mer. Var enkel att förstå, ärlig och trovärdig. Berätta historier, lös problem och undvik att säga att ditt företag är ”ledande”. Ge istället information som hjälper din kund att lösa problem.

Ladda ner en e-bok om content marketing och sociala medier:

New call-to-action