Skip to content

Vad ska du göra när du köpt ett CRM-system?

Det finns en chans att du köpt ett Customer Relationship Management-system och inte har förankrat detta säljstödsystem i organisationen. Kanske har någon annan köpt det, men du är projektledare? Kanske funderar du på att köpa ett och du vill veta hur man kommer igång? Hur gör du för att få CRM-systemet att bli något som kollegor både gillar och använder? Nedan följer åtta generella tips:

1. Kartlägg intressenter och vad de tycker. Finns det ett inbyggt motstånd? En kultur som skapat en ovilja mot att använda det befintliga CRM:et. Varför?

2. Kartlägg implementeringen. Globalt eller lokalt? Olika affärer och olika säljbolag eller avdelningar? Planera för hur du ska göra för att få med alla i organisationen och ta fram en realistisk plan för utrullningen. Konkreta tips inför utrullningen är att jobba med:

(A) Användarintervjuer och användartester: Här får du reda på vad folk tycker, kan börja involvera dem och har möjlighet att utvärdera användarvänligheten och dina medarbetares kompetensnivå gällande systemet.

(B) Hitta, aktivera och använd ambassadörer: Detta är extra viktigt om man går ifrån ett befintligt system. Vissa kan det gamla systemet bra och vill inte motta förändringen och andra tar emot det nya systemet med öppna armar.

(C) Workshops och allmänt inkluderande arbete: Detta görs bäst innan man väljer ett nytt system, men genom att involvera fler känner sig fler delaktiga och då är det större chans att systemet används mer.

(D) Utbildning och vidareutbildning: Kartlägg utbildningsinsatserna och ha även en plan för nyanställda.

3. Få användarna att förstå syftet med ett välfyllt och välanvänt CRM-system. Användarna är ofta säljare och säljare får ofta provision. Här finns det ett tydligt personligt motiv till att arbeta med CRM-systemet. Påvisa att ett väl fungerande och välfyllt CRM-system genererar intäkter och mer pengar i plånboken till säljaren.

4. Koppla in marknad. De har också ett tydligt intresse i CRM-system och eventuellt ihopkopplande med marketing automation-system och email marketing-system. HubSpot som är en leverantör av CRM och Marketing Automation-system har ett gratis CRM-system och ett billigt CMS (Content Management System) för att få kunder att använda mer av deras produktpalett. Tänk gärna så brett som möjligt innan du börjar smalna av.

5. Börja smått. Vad är viktigast? Ska geografi och bransch uppdateras först eftersom marknad vill ha in det i segmenterings- och kommunikationssyfte? Låter bra. Gör så. Led det gärna in på...

6. ...Spelifiering. Gör det till ett spel. Den som gör flest ”x” och ”y” i CRM-systemet får en resa till Maldiverna eller en iPad. Förutom morot går det även att använda piskan: Om allt kring en affär inte är registrerat i CRM:et håller du inne med provisionen. Hårt, men effektivt?

7. Du som projektleder detta ska såklart använda systemet. Helst ska du vilja nå en superadmin-roll där dina kollegor kan komma till dig med problem och frågor.

Fortsätt jobba på det. Tappa inte fokus och lägg upp en plan för dina insatser. Är nästa steg att sätta upp TV-apparater där en tävling eller någon form av Dashboard visas? En dragning på konferensen för att påminna om hur bra det är att ha ett välfyllt CRM?

New call-to-action