Skip to content

13 snabba och enkla skrivtips till dig som vill skriva bättre texter

Hur skriver man bra texter? Det finns naturligtvis tusentals svar på den frågan. En text kan vara så otroligt mycket. Den kan vara kort och enkel, men också lång och komplex. Den kan vara skriven i stunden eller genomarbetad i flera vändor.

Oavsett vilken typ av text du ska skriva så finns det enkla medel för att texten ska bli lite bättre. Här ger vi dig 13 snabba och enkla skrivtips.

Innan du börjar skriva

💡 Brainstorma. Öppna ett tomt dokument i datorn, dina mobilanteckningar eller ta fram ett vitt papper. Skriv ner saker som du förknippar med ditt ämne. Hämma inte dig själv utan skriv ner precis allt.

💡 Använd ett utifrån och in-perspektiv. Vem skriver du till? Vad vill din läsare veta? Vad är relevant? Ett bra tips brukar vara att fundera på vad läsaren ska känna, veta och göra efter att hen har läst din text.

💡 Börja skriv. Vad som helst. Ibland kan man vilja skriva den där perfekta texten direkt – men det är sällan det blir så. Det viktiga är att komma igång och faktiskt börja skriva. När skrivandet kommer igång brukar det oftast lossna lite mer i hjärnkontoret och de verkligt bra formuleringarna dyker upp.

💡 Fånga flowet. Ofta får jag ett flow när jag gör något helt annat än att skriva. Jag kommer oftast på smarta formuleringar och vassa meningar när jag är ute på promenad, tar en dusch eller precis ska somna. Oavsett i vilka situationer du får flow är det viktigt att ta vara på det. Skriv ner det som ploppar upp i hjärnan. Även om formuleringarna är självklara i huvudet just då är det lätt att glömma bort dem efter ett tag.

💡 Börja i tid. Ibland måste du leverera en text snabbt, så är det bara. Då är det förstås svårt att börja i tid – eftersom det kanske inte finns någon tid från början. Men har du en annan typ av skrivuppdrag med längre deadline, se då till att börja i god tid. Sätt dig inte ner och börja skriva två dagar innan texten ska levereras.

Under tiden du skriver

✏️ Dina läsare är ofta otåliga och under tidspress. Undvik långa och krångliga texter. Skriv så enkelt, tydligt och begripligt som möjligt. Och lägg alltid det viktigaste först.

✏️ Använd ett aktivt språk. Det ska framgå vem som gör eller ska göra något. Undvik att skriva exempelvis ”Blanketten skickas in till ansvarig chef i slutet av månaden”. Skriv hellre ”Du ska skicka in blanketten till ansvarig chef i slutet av månaden”.

✏️ Hitta ord på synonymer.se. Precis som namnet säger ger webbplatsen synonymer.se dig massor av synonymer, men den kan också vara bra att använda när du inte hittar något ord överhuvudtaget. Bara skriv in ett ord som känns skönt i magen eller lutar åt det du vill skriva åt, klicka på ”sök” och sen är det bara att gå vidare utifrån det. Låt orden som kommer upp leda dig vidare. Jag kan nästan lova att du kommer hitta många bra ord som ger dig nya idéer.

✏️ Vi människor läser gärna om andra människor. Använd gärna storytelling för att fånga läsarens intresse och för att beröra. Vill du ha inspiration? Kika på Airbnb Magazine.

✏️ Använd informativa rubriker som guidar läsaren genom din text. Hen ska kunna ”scanna” igenom texten med hjälp av rubrikerna och på så sätt enkelt hitta det som är relevant.

Efter du har skrivit klart

💭 Prata med din målgrupp. Be dem läsa någon av dina texter, eller alla. Det här bör du såklart göra under skrivprocessen också för att veta om du är på rätt väg. Använd orden vi skrev om lite längre upp: känna, veta och göra. Vad känner hen efter att ha läst din text? Vad vill hen veta och göra?

💭 Läs igenom texten högt. När jag skriver en text brukar jag liksom höra hur den låter i mitt huvud. När jag sedan läser texten högt låter det oftast annorlunda. Ännu mer annorlunda blir det om någon annan läser texten högt. Då kan den läsas på ett sätt som jag inte ens tänkt att man kan läsa texten på och den kan kännas helt fel. Det behöver inte betyda att du måste börja om – men du kanske behöver ändra vissa saker.

💭 Sov på saken. Det finns inga sämre ögon än de som har sträckläst en text 150 gånger. Lämna din text, helst en dag eller två, och läs den sedan igen med nya ögon. Jag kan nästan lova att du kommer se saker som du vill ändra på.

Och du – om du skriver en text som ska användas digitalt, till exempel på din webbplats, är det nödvändigt att även skriva sökmotoroptimerat. Du är en bra bit på väg om du skriver tydligt och för din målgrupp, men det finns fler saker att tänka på. Det här är superviktigt att tänka på redan innan du börjar producera! Du får mer tips i Hugos inlägg om hur du skapar framgångsrikt innehåll som Google tycker om.

Lycka till!