Skip to content

Checklistan till din digitala produkt

Från hisspitch till MVP

Har du eller din kund en produktidé? Det är tid att omsätta tanke i handling! Skapa en MVP på kort tid och utvärdera om idé är något att satsa på!

En Minimum Viable Product (MVP) är en första version av din produkt som innehåller precis det som behövs för att tillfredsställa de första kunderna. Det långsiktiga målet med MVP:n är att se till att du har rätt produkt för din marknad.

Digitala produkter har fördelen framför fysiska genom att din MVP snabbt kan få bra spridning och testning, Resultatet kan sedan guida dig vidare och förhoppningsvis har du då också lite nya pengar på fickan. De första kunderna kan bidra, men också positiva investerare som ser ett konkret resultat.

Hur skapar du då din MVP? Vi har tagit fram en guide som hjälper dig inventera vad du behöver, vad du redan kan och vad du kanske kan ta hjälp med.

Affär, Design och Teknik ⇒ Produktteam

Din produkt ska inte bara byggas, den ska också ska vara användarvänlig och generera intäkter - samtidigt som den måste långsiktigt förvaltas och utvecklas kontinuerligt. För en effektiv utveckling och lyckad affär behöver du därför tre magiska ingredienser inom:

  • Var är affären och hur gör jag den lönsam?
  • Hur ska designen se ut för mina kunder?
  • Vilken teknik ska jag använda och hur utvecklar jag snabbt, kostnadseffektivt och hållbart?

Vi har ställt samman en guide som hjälper dig finna svaret på dessa och andra frågor. Vi tipsar också om hur du utifrån svaren på dina frågor hittar rätt produktteam som hjälper dig hela vägen fram.

 

Rubriker ur guiden:

Steg 1: Affären – ta fram en hållbar strategi

  • Vem vänder produkten sig till?
  • Finns det en marknad (ett behov) för produkten och hur når den ut?
  • Hur genereras intäkter?
  • Produktkanvas - få en överblick!

Steg 2: Designen – ta fram en prototyp

  • Designprocess
  • Wireframes och prototyp
  • UX och användartestning

Steg 3: Tekniken – Från prototyp till MVP

  • Proof of concept – ta reda på vad som går att bygga
  • Agil utveckling – bygg, analysera och lär
  • Rätt scope
  • Rätt plattformar och verktyg
  • Existerande miljöer och tekniskt arv
  • Säkerhet, lagar och regler

Hitta ditt produktteam

  • Vilka kompetenser har du redan?
  • Vilka kompetenser behöver du?
  • Vilken sorts team behöver du?
  • Kostnaden för en bra produkt
  • Efter lansering