Busenkel sökoptimering i Episerver Find
Är du som webbplatsansvarig besviken på din interna sökfunktion på din webb? Interna sökfunktioner som Episerver Find kommer aldrig ha samma nivå som Google. Därför blir både du och besökarna besvikna. En orättvis men vanlig jämförelse. Vi hjälper dig i detta blogginlägg göra ditt jobb i Episerver Find enklare och bjuder dig på en genväg, som du borde ta om du har ont om tid.
3 busenkla tips för att optimera ditt sök i Episerver Find
1. Börja med en sökordsresearch
Varför börja med en sökordsresearch? När du har ett batteri av ord och fraser som du vet söks av din målgrupp, kan du använda dem för att proaktivt bättra på din interna sökfunktion. Det går även att använda de ord du hittar i Episerver Find i din sökordsresearch.
Sökordsresearch bör också användas som verktyg för att skapa innehåll riktat till målgruppen på sajten. Innehållet kan sen marknadsföras genom Google-annonser baserat på sökordsresearchen.
Sökorden bör i internsöksyfte kategoriseras upp för att fungera optimalt i steg två nedan. Exempelvis baserat på vilka produkter eller tjänster ni säljer men främst baserat på den intention som den som söker har. Vilken fråga ställer besökaren och vilken fråga besvarar sidan på din sajt?
2. Best bets i Episerver Find
Nästa steg blir att jobba in detta i Episerver Find. Ditt främsta verktyg är det som i Episerver Find heter ”best bets”. Genom att styra träffar till specifika sidor (url:er) som du markerar som ett best bet hamnar best bets-träffarna högst upp i sökresultatet och märkas ut som en relevant träff (du kan även välja att inte märka upp dem). Rent praktiskt skriver du in kommaseparerade sökord i den rutan som på bilden nedan markerats i rött.
Du har möjlighet att skriva en sammanfattning till sidan du pekar ut i best bets-funktionen och här kan det vara en god idé att inte peka ut sidor (url:er) som kanske kommer bli borttagna och ändrade. Fokusera på permanenta sidor högre upp i sidstrukturen för att skapa en bredare träffyta och för att slippa att kontinuerligt stämma av om sidorna du har pekat på är kvar. Bättre att träffa brett än att träffa fel. Träffen ska helst leda besökare till de kategorisidor eller landningssidor som har varit ditt fokus i sökordsresearchen.
Exempel på en kategorisida: Att både ha en kontaktsida och leda alla kontaktsökningar dit är både ett naturligt ”sökkluster” och en naturlig kategorisida. Det betyder alltså att de som söker kring att kontakta er hamnar i en ”kontakta-oss-kategori” och leds alla in på kontakt-sidan. Denna sida bör då innehålla alla kontaktuppgifter.
Det interna söket bör, precis som de sökande som kommer från Google, stödja dina affärsmål och de KPI:er du satt upp. Betänk åter igen den sökandes intention. Om personen söker kontaktuppgifter ska du självklart ange kontaktsidan och inte försöka få personen att konvertera på en landningssida, som brukar vara en landningssidas huvudsyfte.
3. ”Related Quaries”, ”Synonyms” och ”Autocomplete” i Episerver Find
Related Quaries, Synonyms och Autocomplete kan alla bli ersatta av best bets, i stor utsträckning. Exempel: Du lägger in en synonym för ”vision” eftersom du vill att det ska visas som ”framtid” eftersom på sidan ”Framtid” på din sajt berättas det både om vision, mission, mål och satsningar. Genvägen: En enklare lösning hade då varit att lägga in ”framtid”, ”vision”, ”mission”, ”mål” och ”satsningar” i best bets, tillsammans med en hel hög synonymer och böjningar. Kort sagt: Har du begränsat med tid. Använd best bets, och nöj dig med det.
Likheterna och skillnader mellan Google och Episerver Find
Episerver Find är en lösning som du köper och i viss mån konfigurerar och bygger in själv eller med hjälp. Därför har du någon att skylla på om du uppfattar Find som undermåligt. Google är ett av världens största företag och Episerver Find är en produkt i ett mycket mindre bolag. Googles algoritmer och den data de baserar sina algoritmer på är många gånger smartare, djupare och bredare än Episervers.
En sökmotor är styrd av algoritmer och data. Sökningar matchas mot innehåll. Om innehållet på din sajt är sökmotoroptimerat är det större chans att ni syns högt upp bland de organiska Google-träffarna. Ni har helt enkelt arbetat med att matcha sökbeteendet hos er målgrupp och era webbesökare med det innehåll ni har på er sajt.
På ett liknande sätt kan du optimera för din sajts sökmotor. Denna sökmotor kommer dock vara mer bokstavlig och inte förstå din besökares intention på samma sätt. Söker du på en fras är det just dessa ord som söks efter på din sajt. I bästa fall har du en sökmotor som förstår kombinationer av ord eller går att styra. Exempel: Om någon söker på ”inbound marketing” i Knowits internsök (Episerver Find) får man upp 36 träffar. Innehållet matchar mot sökordet.
Läs om hur vi tagit fram speciallösningar kopplade till Google och Episerver: