Att vara hemmablind
Spotify kommer att få konkurrens av Apple och deras nya musiktjänst Apple Music som har premiär i slutet av juni (under hösten för Android-lurarna). Priset ska enligt uppgift hamna på samma nivå som Spotifys tjänst. Dock ingen gratisvariant utan enbart tre månader gratis try-out, men då med full funktionalitet.
Spotify har ca 20 miljoner betalande kunder. Under de tre sista månaderna år 2014, vilket också är de tre första månaderna i Apples räkenskapsår för 2015, sålde Apple 74,5 miljoner iPhones. 34.000 telefoner i timmen. 34.000 potentiella användare av den nya musiktjänsten. Per timme. Och i höst får alla med Android också möjlighet att testa den nya streamingtjänsten.
Man kan alltså säga att Sverige fortfarande är ett litet land. För oss är Spotify något självklart och många lever nog i tron att det också är den enda streamingtjänsten, men redan idag finns det flera större konkurrenter. Och snart gör alltså även Apple sin entré på scenen. Hemmablindhet nr 1.
Undertecknad har varit anställd på och konsultat på flera olika företag där man stått vid ett vägskäl i form av frågan att utveckla något själv eller att köpa in ett standardsystem. Innan detta vägskäl har man dock såklart gjort en grundlig nuläges- och börlägesanalys där undertecknad, eller mina övriga kollegor på Require, fått rollen som Business Analyst / Kravanalytiker / Kravare eller vad nu rollen kallas för i olika sammanhang och på olika företag. Under denna analys tas nyttor och övergripande krav fram och kopplas ihop till en hierarki som går att följa upp på ett enkelt sätt. Allt för att få fram ett business case som kan svara på frågorna vad och varför. När det sedan kommer till hur:et i form av lämpliga lösningar på behovet/problemet samt kostnad för implementation av möjliga lösningar, och där det oftast finns alternativen ”utveckla själv” eller ”köpa in standardsystem”, så har jag upplevt att vi blir lite hemmablinda.
”Vi som är så unika, måste utveckla detta själva. Jag förstår att det troligen blir dyrare, men våra processer och metoder är helt unika i branschen och för att kunna behålla vår marknadsposition så behöver vi ett helt specialanpassat IT-system.”
Dessa argument gäller för såväl logistiksystem, produktlivscykelsystem som mindre funktionaliteter såsom möjlighet att städa bort felaktiga mailadresser i kundregister. Det kan ju knappast finnas andra aktörer utanför våra dörrar som är lika unika, stora och kompetenta som vårt företag. Det finns nog inga andra som fraktar varor över hela jordklotet, som har så många produktfamiljer eller som har så många kunder med eventuellt felaktiga mailadresser som vi har. Hemmablindhet nr 2.
Eller är det hemmablindhet? Det kanske bara är lathet? Man kanske bara inte orkar ta reda på vad som redan finns därute? Att det finns som många olika standardsystem att det är en värre djungel där ute än vad man upplever då man som privatperson ska försöka hitta en lämplig hantverkare som kan byta de där gamla brädorna på huset. Äh, jag gör det själv.
En kravare kan hjälpa till även i detta läge. Att undersöka marknaden baserat på de krav som framkommit. Att ta produktägarrollen och kombinera den med ett sinne för vilket typ av system som behövs.
/Björn Dahlberg, Require i Malmö