Har du svårt att få ihop innehåll? Har du svårt att få dina medarbetare att dela med sig av sina expertkunskaper? Har din organisation svårt att bryta ned silos och har du svårt att lyfta det ni gör bra? Du är inte ensam. Många företag och organisationer går ifrån att köpa utrymme till att generera trafik genom förtjänade medier (länk digital pr) och att skapa en digital närvaro som lockar besökare till sina ägda medier. Att skapa bra innehåll är viktigt och komplicerat. Allt ifrån vinkling, tonalitet, målgrupper, personas och kanaler ska klaffa, för att ge besökaren rätt information i rätt skede av kundresan.
Det är ofta svårt att få igång innehållsskapandet i organisationer. Marknads- och kommunikationsavdelningen sitter ofta på uppgiften att skriva innehåll. Utmaningen ligger i att alla inte kan allt och inte kan veta allt som händer. För att lyfta specifika arbetsområden, expertkunskaper, nyheter och kundcase från nöjda kunder från olika silos inom organisationen måste informationen finnas att tillgå. Om det inte finns någon information mellan avdelningarna (mesoinformation) blir det svårt att lyfta det som organisationen gör bra. Det är extra viktigt att informationen landar hos marknads- och kommunikationsavdelningen.
Detta blir ofta hjälpt av att marknads- och kommunikationsavdelningen sitter i ledningsgruppen, och att de som sitter på information som borde kommuniceras till kommunikationsavdelningen, tar sig tid eller får tid till att sätta sig i samma rum som en kommunikatör, som då agerar redaktör. Det leder till att kommunikatören får tillgång till information som kan kommuniceras ut. Här är det lätt att gå i fällan att tycka något är intressant internt. En säljare som rott i hamn en stor affär eller en ny webbsida är kanske inte något som folk utanför er organisation tycker är intressant. Sammanfattningsvis är det organisationen som bjuder upp till dans när information ska författas, men det är kommunikationsavdelningen som för.
Ta först en titt på vad ni har nu i form av innehåll och paketera om det om det behövs. Säljmaterial, mässmaterial, kundtidningar och er blogg. Att blogga är en bra ingångsnivå för din organisation. En inkörsport till tyngre innehåll. Se det som början på din resa och ett sätt att testa det motstånd som finns i organisationen, vilka som gillar att skriva och vad de gillar att skriva om. Det bästa är helt klart att börja med att ta fram personas eller på annat sätt analysera och informera kring målgruppen. Detta kommer stödja organisationen i innehållsskapandet.
Säg såhär till de som du vill ska blogga: ”Vi hjälper dig med hur du ska lägga upp det du ska skriva och vad du ska tänka på. Var inte rädd för att folk ska tycka att det du skrev blev dåligt. Eftersom vi vill vara luften under dina vingar kommer här lite tips och tricks.” Det här är riktlinjer och inte regler:
1. Rubrik (sikta på mellan 5-8 ord). Ingress (ca 2-4 meningar). Brödtext: 2000-2500 tecken är en bra tumregel. Dela in i stycken med underrubriker så ofta du kan. Folk läser i F-form digitalt. Det betyder att webbsidebesökaren scannar rubriker.
2. Eftersom man scannar rubriker är listor bra. ”10 tips på hur…”.
3. Korta meningar när det går. Lättare att läsa.
4. Aktivt språk. Släng in lite verb här och där. Då får texten liv.
5. Procentsatser och fakta är bra. ”100% gillar när de får beröm av sin chef för att de skriver blogginlägg.” Se till att ha en hyfsad källa. Branschtidningar är bra och rapporter är bättre.
6. Läs andra blogginlägg och hämta information och inspiration. ”Steal with pride.” Ofta går det att hitta undersökningar och rapporter som ger dig matnyttig info. Ange källan. Det tar inget ifrån det du skriver utan lyfter din text.
7. Skriv det du själv skulle uppskatta att läsa. Du är kunnig och i branschen. Vilken insikt har du själv haft mest användning av senaste tiden? Om du vill får du gärna skriva för en kund/kundtyp (en persona). Vad brukar kunderna gilla? Försök vara relevant, helt enkelt. Hur väl blogginläggen presterar kommer mätas av marknadsavdelningen.
8. Börja med en arbetsrubrik. Texten kanske får eget liv och handlar om något annat efter ett tag. Tänk fritt och spara ingressen till sist. Där bör du försöka locka till vidare läsning genom att ställa frågor eller sammanfatta din text. ”Det här får du om du läser vidare.”
9. Visuella hjälpmedel. En screen shot kanske räcker? Vi på marknadsavdelningen kan hjälpa till med bilder.
10. Kör bara! Det värsta som händer är att du lägger ett par timmar på det och du inte får det att funka. Ta en paus och försök igen. Alla gillar inte att skriva, men en gång är ingen gång. Våga testa!
Behöver du hjälp med att komma igång? Vi hjälper gärna till och berättar mer om inbound marketing-metodik. Följ länken och läs mer om våra tjänster inom inbound marketing: