Som vi har längtat efter WCAG* 2.2! Redan för ett och ett halvt år sedan pratades det om utkastet till de nya riktlinjerna. Nu är det inte längre ett utkast utan de officiella rekommendationerna från W3C (The World Wide Web Consortium). Det här innebär att WCAG 2.2 är det som rekommenderas att följa för att en webbsida ska uppfylla en bra standard. Det är dock inte lagkrav än, men kommer så småningom att bli det.
Hur skiljer sig då WCAG 2.2 mot sin föregångare WCAG 2.1?
Framgångskriterierna i 2.1 är exakt detsamma, ord-för-ord, i 2.2 med ett undantag: 4.1.1 Parsing. Framgångskriteriet 4.1.1 Parsing är utdaterad och har tagits bort från WCAG 2.2. Utöver det har nio nya framgångskriterier lagts till i den uppdaterade versionen som främst fokuserar på att göra webben mer tillgänglig för människor med en kognitiv- och/eller synnedsättning.
De nya framgångskriterierna i WCAG 2.2 är följande:
I riktlinje 2.4 Navigerbart har det tillkommit tre nya kriterier som fokuserar på fokusmarkering. Det blir nu tydligare att fokusmarkeringen ska synas och vara tydlig på sidan.
I riktlinje 2.5 Inmatningsalternativ har det tillkommit två nya kriterier som fokuserar på att underlätta för personer med nedsatt motorisk- och/eller kognitiv förmåga.
I riktlinje 3.2 Förutsägbart har det tillkommit ett nytt kriterium främst för att underlätta för personer med en kognitiv nedsättning. Det ska vara enkelt att hitta och få hjälp.
I riktlinje 3.3 Inmatningsstöd har det tillkommit tre nya kriterier som främst ska underlätta för personer med en kognitiv nedsättning. Det ska inte vara komplicerat att autentisera sig på en webbsida.
De nya kriterierna fokuserar väldigt mycket på att underlätta för människor med en kognitiv nedsättning, vilket bland annat inkluderar personer som har minnessvårigheter, svårt att ta till sig information och svårt att förstå instruktioner. Genom att uppfylla dessa kriterier kan man förbättra upplevelsen av webben till flera människor, inte bara de som har en permanent kognitiv nedsättning. Även de som har tillfälliga och kontextuella nedsättningar som exempelvis stress, trötthet eller jobbar i ett öppet kontorslandskap med mycket störningsmoment kan få en förbättrad upplevelse genom att webbsidan uppfyller dessa kriterier.
Tveka inte att kontakta oss på Knowit Experience för hjälp med digital tillgänglighet!
*WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines som på svenska även kallas Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll.