Tydlighet i kommunikationen
Alla är vi överens om att kommunikation är viktigt när det gäller kravhantering. Vi är nog också ganska överens om att tydlighet är viktigt. Men varför är det så viktigt med tydlighet då? Därför att det är det enda sättet att verkligen förstå varandra.
Men för att båda ska förstå varandra räcker det inte att själv tro att man är tydlig. Det är på just den punkten som många brister. Man kämpar med att vara så tydlig som möjligt, men helt utifrån sitt eget perspektiv. På det sättet förutsätter man att den andra personen har samma kunskap och erfarenhet som en själv, vilket oftast inte är fallet.
Så om vi säger att tydlighet handlar om gemensam förståelse, varför inte prata med de du vill ska uppfatta dig på rätt sätt?
Vi tar ett litet vardagsexempel. Hur många av er tycker att det är glasklart vad man ska slänga i ”mugghålet” på McDonalds? Bara muggen? Eller muggen plus sugrör och lock?
Ställ dig fem minuter vid sophanteringen och du kommer se att det är ungefär 50/50 bland dessa två alternativ. Jag är helt säker på att McDonalds tyckte att det var jättetydligt när de utformade sophanteringen. Men, som i så många andra fall, hade de för mycket kunskap om den som de ansåg självklar och inte förstod att andra, kunderna, inte har.
Burger King har gjort en rolig grej av problemet som visar på att de förstått mottagaren (även om det kanske inte är lika bra för miljön).
Fundera på det här nästa gång du skriver krav och vill vara tydlig. Vilken kunskap sitter du på som du anser självklar? Är det säkert att det du tycker är självklart är det även för de som ska läsa? Ta dig tiden att förstå mottagaren av informationen så kommer tydligheten i det du skriver öka markant.
För dig som verkligen är intresserad av både kommunikation och krav kommer Kravdagen 2015 att ha temat ”Kommunikation”. Hela schemat för dagen släpps om ett par veckor så håll utkik.
/Staffan Melin, Require AB