Tar Amazon Web Services över Norden?
AWS Summit Stockholm 2018 var ett event som fysiskt förenade det nordiska cloud computing-communityet. Det bestod av merparten tekniska sessioner och en utställning där Amazons molnteknologipartners försökte förklara hur kunderna kan få ut det mesta av AWS. Det lyckades de med.
Amazon lyckas också med att imponera. Större än Microsoft (Azure) och större än Googles motsvarighet enligt Amazons egna siffror (antalet servrar). Det kan vara svårt att jämföra dessa moln med varandra, men helt klart är att Amazons nordiska satsning är till gagn för nordiska kunder.
Att Amazon slår på trumman och satsar på ett stort event i Norden är ju ingen konstighet eftersom de planerar att lansera tre ”Availability Zones” i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås under året. Vilket gör att koden lagras i Sverige. Det här medför att latensen hos hemsidor och tjänster som är upprättade på dessa platser är väldigt låg jämfört mot tjänster där koden ligger på servrar i datahallar i Nordamerika eller platser längre bort i Europa. Vi kan nu eventuellt förvänta oss en högre webbprestanda när det kommer till laddningstiden.
När man pratar laddningstid, handlar det förenklat om att föra över data från en server till en klient (din dator) och då är det två stora faktorer som avgör; bandbrädden och latensen. Amazon har en stor digital infrastruktur som skulle lösa de flesta utmaningar. De har tankesätt kring hur man bör jobba med deras produkter för att kunna arbeta effektivt, med det kan bli rörigt att sätta sig in i vilken Amazon-tjänst man ska välja för en specifik uppgift. Det handlar om att sätta sig in i det, som så mycket annat.
Konferensen fokuserade självklart på en del på AWS produkter och tjänster men även seminarier kring ”Serverless computing”, ”Machine Learning”, ” Scaling From Zero to Million Users” och ”DevOps in practice”. Det var intressant att lyssna på hur stora företag har lyckats med Amazons digitala infrastruktur.
AWS Summit Stockholm 2018 är Amazons största nordiska evenemang hittills med över 5000 besökare. I publiken var det en stor mix av besökare, från intressenter till utvecklare och entreprenörer. Evenemanget höll till på Stockholmsmässan i Älvsjö. Där Knowit medverkade som guldsponsor med bland andra företag som GitHub, Basefarm, Rackspace och Mongo DB.