Knowit belönades 2019 av Allbright som börsens mest jämställda bolag. År 2018 kom vi delad tvåa. För några år sedan så var Knowit ett av bolagen på röda listan. Här kan du läsa mer om varför ökad jämställdhet också är bra för hållbara affärer
I det här inlägget ska jag dela vad som gjorde skillnad, ett par av de saker vi lärt oss längs vägen och hur vi använder detta för att hjälpa flera kunder i olika branscher att skapa en mer inkluderande kultur som också bidrar till att göra deras affär och verksamhet mer hållbar.
Knowit hade redan gjort försök för att öka andelen kvinnor, främst genom att fokusera på att rekrytera fler kvinnor. Men det hjälpte inte.
För att få effekt och skapa en långsiktigt hållbar kulturförändring krävs det att genusfrågan får rätt inramning. Frågan behöver ägas av högsta ledningen och vara knuten till verksamhetens affär och resultat.
Från |
Till |
Numeriskt fokus Socialt viktigt PR-projekt Frågan ägs av HR Lett av kvinnor för kvinnor Metod och processfokus |
Kulturförändring Strategisk prioritet Affärsproblematik Frågan ägs av högsta ledningen Långsiktigt fokus Effekt |
Arbetet har gett effekt, vi har gått från Allbrights röda lista till gröna och hösten 2019 fick vi pris som börsens mest jämställda bolag. I den här korta videon kan du höra en kort reflektion om resan till idag av vår koncernchef (på engelska).
Vi har lärt oss mycket längs vägen, både när vi jobbat med frågan inom Knowit och i de uppdrag vi haft för att hjälpa kunder säkra talanger och öka innovationen. Det är lurigt att beskriva omfattande transformationer kortfattat i text, men på rubriknivå handlar receptet om fem saker:
Identifiera och kommunicera nyttan
Ledarskapet är avgörande
Bemöt motstånd och engagera entusiaster
Kritisk reflektion är nyckeln
Visa på hindrande strukturer
Behöver din ledningsgrupp eller styrelse hitta argumenten för att ökad jämställdhet och inkluderande kultur också är bra för affären? Gör som Verdane, WizWomen med flera - bjud in oss till nästa möte!
Vi kommer gärna ut och berättar om vår egen resa på Knowit och hur vi hjälpt andra stora bolag inom flera branscher att minska kompetensbrist och säkra innovationen genom en mer inkluderande kultur.
Kontakta Helena Tronner eller Peter Svenonius så berättar vi mer.
Helena Tronner, leg. psykolog och specialist inom arbets- och organisationspsykologi
Peter Svenonius, senior managementkonsult