Jag hade möjlighet att besöka Almedalsveckan för några veckor sedan och fokuserade lite på seminarier som handlade om upphandling i olika former. Klart intressanta och välbesökta!
Medan jag ömsom lyssnade och ömsom la mig i debatten lite grann, så reflekterade jag lite och nu undrar jag såklart om det finns någon som sysslar med upphandling i någon form som läser detta och håller med / inte håller med om mina spaningar?
Först lite fakta. Under årets Almedalen var det drygt 100 av 4500 seminarier som handlade om upphandling på något vis. Kanske blir det ännu fler nästa år då det är valår?
Men min huvudsakliga spaning bestod av att man fokuserar lite väl mycket på LoU och inte på att göra en så bra affär som möjligt.
Vad beror det på? Är LoU för byråkratisk? Är de som upphandlar för långt borta från affären?
I mitt dagliga arbete så ställs jag hela tiden inför olika typer av prioriteringar för att få till en så bra affär som möjligt för kunden jag jobbar med för tillfället. Mest värde för pengarna i form av olika typer av funktionalitet på ett IT-system, att designa en så bra process som möjligt, att driva ett projekt så effektivt som möjligt med de resurser som finns tillgängliga.
Det är inte alltid en enkel resa, men det går om alla involverade har det mind-setet hela tiden.
Nästa år hoppas jag att debatten i Almedalen handlar om hur man gör en så bra affär som möjligt för alla inblandade. Såväl beställare som leverantörer. Hur man samarbetar redan vid framtagandet av upphandlingsunderlaget. Hur man bäst gör för att ta hjälp av extern hjälp för att definiera ett så bra upphandlingsunderlag som möjligt där rätt krav ställs på såväl beställare som leverantörer.
Jag kommer högst troligen att vara på plats då också och försöka få alla att tänka affärsvärde.
/Björn Dahlberg, Require i Malmö