Skip to content

Rätten till god kvalité - därför behövs test!

Har du nån gång blivit frustrerad över att en knapp eller en länk inte fungerar på en hemsida? Har du använt en app som helt plötsligt har stängts av? Dessa typer av fel, eller som vi inom testvärlden kallar det för, buggar och defekter, är sådant som jag upptäcker när jag utför tester. I mitt jobb testar jag att allt fungerar som det förväntas att göra, buggfritt. Men en buggfri mjukvara är sällan, kanske aldrig, fallet. Test inom IT ser väldigt olika ut beroende på vad och hur man testar, men målet är alltid detsamma, att kvalitetssäkra.

Dator, iOS, Android och SmartWatch

Idag är jag på uppdrag hos en kund vars hemsida ska stödja flera olika enheter. Därför består mitt arbete i att testa dessa dagligen. Med enheter menar jag datorer, telefoner, surfplattor, smartklockor, ja i stort sett allt som går att surfa med. När jag tittar ned på mitt skrivbord är det fullt med olika telefoner. Desto fler enheter som tillverkas, desto fler platser skapas som företag behöver utveckla lösningar för. Och inte nog med att enheter kan vara olika, en viss enhet kan även ha olika webbläsare eller operativsystem. Allt detta behöver testas för att kvalitetssäkras. Många gånger har jag hittat olika typer av buggar när jag har testat samma lösning fast i olika webbläsare eller på olika operativsystem. Min uppdragsgivare, exempelvis, vill självfallet att deras tjänster ska finns tillgängliga för alla deras kunder, och kvalitén ska inte variera.

Olika skärmar - Olika resultat

I mitt jobb ingår även test av icke-funktionella krav. Exempelvis testar jag skärmstorlekar via surfplattor. Det går att testa olika storlekar genom att ändra storleken på fönstret direkt när jag testar på datorn. Men jag föredrar att testa på den verkliga enheten. Det har funnits buggar jag endast har hittat när jag har testat på en verklig iPhone istället för att ändra fönstret till storleken av en iPhone 6 på en dator.

Men är det verkligen nödvändigt? Blir det inte omständigt och tidskrävande att testa så mycket?

Det korta svaret är; ja det är nödvändigt! Knappen, länken måste fungera, appen ska inte stängas ner av sig själv. Alla användare av en tjänst har rätten till samma kvalité, oberoende av enhet, webbläsare eller operativsystem. Det är för användarna som arbetet utförs. Visst, det tar tid att utföra manuella tester, en bra testare behöver därför ha tålamod och vetskapen om att allt tar sin tid. Och manuella tester tar just tid. Men som med allt annat utvecklas även testbranschen, idag ingår det i min roll att automatisera tester.

Automatisering

Många av de manuella tester jag utför går att automatisera. Vad menar jag med det? Jo, testscenariot som jag har utfört manuellt går att programmera så att ett skript enkelt utför knapptrycket och repeterar scenariot. Man kan exempelvis utveckla tester för specifika enheter, en Samsung Galaxy S6 med Chrome som webbläsare kanske. Fantastiskt, eller hur! Självklart går det inte att automatisera alla tester, men de gränssnittstester som upprepas är en bra start att automatisera. Testare behövs för att skriva dessa skript och för att dra slutsatser från resultatet. Att automatisera effektiviserar arbetet för en testare. 

På mina tidigare uppdrag var testautomatisering inte en del av arbetet. Men hos min nya kund har jag fått chansen att utvecklas inom området. Det är tack vare Knowit jag har haft möjligheten att testa olika områden inom test. Vi på Knowit lyssnar och vill att våra konsulter utvecklas i den riktning de själva vill gå. Vill du veta mer om test? Eller om Knowit? Tveka inte med att höra av dig så berättar vi gärna mer. Här hittar du oss.