Så ökar du trafiken till din webbplats genom bloggande
Varför ska vi ha en blogg? Och hur vet vi om det vi gör är bra? Det är frågor som du som är kommunikationsansvarig på ditt företag måste kunna svara på. Faktum är att bloggformatet fortfarande är centralt i de allra flesta företags och organisationers redaktionella digitala kommunikation. Det hela har att göra med hur du, din webbplats och ditt företag eller organisation bör se på bloggandet.
Vad borde ni ha för mål? Helt klart är att formatet fortfarande håller måttet och är ett bra sätt att varumärkesbygga digitalt, driva trafik, positionera er som thought leaders, bra för SEO (Search Engine Optimization) och för konvertering och leads-generering.
Hur skulle det vara att inte ha en blogg?
Ett enkelt sätt att fundera på om du bör ha en blogg är att fundera på motsatsen. Att inte arbeta kontinuerligt med att uppdatera sin webbplats med målgruppsanpassad och relevant information i nyhets-/bloggformat. Det betyder att du inte har innehåll till nyhetsbrev, inget nytt innehåll att lägga upp i dina sociala kanaler som leder in nya besökare till din sajt och att du blir passiv i utvecklandet av innehåll på din sajt.
Du har ingen möjlighet att mäta intresset för olika typer av innehåll i olika kanaler, begränsade möjligheter att förbättra ditt innehåll, inget innehåll som kan sättas ihop till premiuminnehåll och läggas bakom formulär på landningssidor och på så sätt få in nya e-postadresser. Du odlar inte upp en kultur där ni vill berätta om vad ni gör. Det betyder minskat intresse internt för kundcase och pressmeddelanden, och i förlängningen minskat intresse externt.
Utan kontinuerligt redaktionellt innehållsskapande har du en statisk webbsida som förmodligen är ointressant. Visionen är att din webbplats ska bli Wikipedia för din bransch. Du sitter dock säkert inte på ett globalt community av besserwissers. Ett tydligare content marketing-exempel som du kanske själv har haft turen att njuta av är Michelinguiden. Michelin ville att folk skulle ut på vägarna och slita sina däck. Lösningen: att lista bra restauranger som kunde locka folk till nästa stad.
Analysera bloggandet och utgå ifrån söktrafik
Se det som en resa. Gör en nulägesanalys av din webb och din söktrafik, tänk igenom vilka kvalitativa och kvantitativa mål du har med bloggen och hur de bör mätas. Börja sen med en sökordsanalys och kör igång med bloggandet, förutsatt att du har en bloggfunktion inbyggt i ditt CMS. Se till att utvecklingskurvan pekar åt rätt håll i allt som går att mäta och att du inte missar synergieffekterna inom innehållsskapandet. Fler blogginlägg inom samma ämne kan till exempel bli ett white paper. En kundtidning kan bli en blogg, eller vara både och, med lite handpåläggning. Mät igen och bevisa värdet av insatsen. Tricket är att veta hur svårt detta kommer vara att driva för dig och hur mycket tid det kommer ta att nå till fram till ett läge där du vill jämföra med din nulägesanalys.
Mynewsdesk berättar i ett blogginlägg att: ”i en rapport av Kapost visade det sig att content marketing, när det görs rätt, kan generera tre gånger så många leads per 10 000 kr och reducera kostnaden per lead med 31-41 procent jämfört med betald annonsering över en 36-månaders period.”
Hur du ska se på bloggande har också att göra med hur ditt företag eller organisation ser på marknadsföring och hur er affär ser ut. Att exempelvis sälja komplicerade tjänster är tacksamt för innehållsmarknadsföring, men att varumärkesbygga digitalt är också viktigt för konsumentföretag. När svenskar köper sneakers tar det 5 dagar, 13 timmar och 10 minuter att hitta rätt sko och trycka på köp. För dansken tar det drygt 8 dagar.
Sprid ditt bloggande
Sociala medier, nyhetsbrev och Google Ads är alla bra kanaler för att få ut ditt innehåll. Se till att mäta interaktioner, räckvidd, open rate, click rate och konvertering. Gällande Google Ads är det viktigt att ha landningssidor som matchar dina Google-annonser och grunden i dessa annonser får gärna hämtas från sökordsanalysen.
Följ gärna länken nedan och fördjupa dig kring innehåll och content marketing i relation till sociala medier: