E-postmarknadsföring (email marketing) fungerar bättre när den kan dra nytta av informationen i andra marknadsföringsverktyg. Med den sofistikerad personalisering som möjliggjorts av marketing automation ges e-postmarknadsföring nya tillvägagångssätt för att nå optimala resultat och distribuera rätt innehåll till kunder.
Marketing automation gör e-post till en del av en mutlikanalmarknadsföring där e-post kan fungera tillsammans med andra innehållstyper för att ge en exceptionell användarupplevelse. E-postkampanjer når goda resultat när de är relevanta, underhållande och informativa för målgruppen (målkunden).
Ett bra sätt att säkerställa relevans i ditt innehåll är att arbeta datadrivet med din webb. Detta går att beskriva som Growth Driven Design, och särskiljer sig från traditionell webbutveckling och webbdesign. När det gäller innehåll kopplat till e-postmarknadsföring bör detta baseras på data om din målkund. Detta görs ofta genom att bryta ner målkunden i olika personas.
Knowit Experience vill tillsammans med vår partner Kentico ge dig mer tips: