Det är viktigt att A/B-testa och optimera din webbdesign, ditt innehåll och dina CTAs (Call-To-Actions) för att dina digitala marknadsföringskampanjer ska fungera. A/B-testning är också kopplat till målgruppsinriktad kommunikation och personalisering, genom att i sista steget koppla ihop rätt innehåll med rätt mottagare.
Genom hela A/B-testningen har du möjlighet att skapa och presentera det bästa innehållet eller webbsidan till olika kategorier av kunder. A/B-testning tar bort gissningsleken ur designprocessen för webbsidor och CTAs.
Genom att se till data som samlats i systemet kan du enkelt se vad som fungerar och varför det fungerar. Nyckeln är att hela tiden testa och förbättra.
Verktyg som möjliggör A/B-testning
Ofta associeras A/B-testning med Google Optimize som är ett välkänt och bra verktyg för just A/B-testning av webbsidor. Många CMS (Content Management Systems) har idag A/B-testning inbyggt i sitt verktyg.
CMS som Kentico och HubSpot har även ett kampanjverktyg (Marketing Automation-system) inbyggda i sina CMS. Detta möjliggör att A/B-testa allt innehåll.
Knowit Experience vill tillsammans med vår partner Kentico ge dig mer tips: