Kontinuerlig analys gör dig till en bättre marknadsförare
Analys, statistik och KPI:er är avgörande för din digitala marknadsförings framgång. Detta inkluderar de processer som gör det möjligt att kontinuerligt mäta, förstå, förbättra och förändra taktiker och förbättra insikter för marknadsstrategier.
Smarta marknadsförare ser till att analys och mätning kopplar ihop marknadsföringsaktiviteter med kundresan, kundens förflyttning genom sälj- och marknadstratten och de olika stegen som kunden går igenom.
Analys, statistik och KPI:er hjälper också att koppla ihop digital marknadsföring med affärsmål – för att tydligt visa digital marknadsförings värde.
Analyser och mätvärden hjälper dig i alla aspekter av dina digitala marknadsföringsinsatser
- Meddelandehantering, e-post och kampanjhantering och dess utförande, inkluderat mätning från A/B-tester, kostnad per lead och lead-till-kund-konverteringsgrad (CRM-kopplingen är behjälplig här).
- Sök: SEO-rankning, hur väl nyckelorden presterar och konverteringsmätvärden (CRO).
- Webbtrafik: Trafikkällor, avvisningsfrekvens, klickfrekvens (CTR) och konverteringar.
- Webbsidebesökares beteende: Hur besökare navigerar, besökares navigationsmönster, sidvisningar och sessionslängd.
Inte bara marknadsavdelningen har nytta av övergripande kunddata
- Beteende- och predikativ analys: Segmenterat köpbeteende, framtida köpbeteenden och produkter och tjänster.
- Kundintelligens: Sammanställa kunddata för att bättre förstå kunder och förbättra innehåll, interaktioner och erbjudanden.
Utöver det betydande värdet av enskilda mätvärden för att finjustera aktuella kampanjer och program pekar analysresultat ut vägen för att förbättra digitala marknadsföringsinsatser och kundupplevelser.
Du lyckas bäst om du kombinera analys med din marknadsföringserfarenhet och kreativitet. Tekniken för digital marknadsföring är inte avsedd att ersätta kreativa visioner och innovativa idéer som kommer från dig och ditt team.
Med tekniken kan du hålla kunden i fokus och säkerställa ett kontinuerligt uppdaterat sammanhang och relevans i dina marknadsföringsinsatser.
Knowit Experience vill tillsammans med vår partner Kentico ge dig mer tips: