Skip to content

Hur positioneras Inbound Marketing inom digital marknadsföring?

Digital marknadsföring går att mäta, till skillnad från vanlig marknadsföring. Vid mätning är analys och insikt viktigt, likaså att driva trafik till en webbsida. Att ha en väl utbyggd och underhållen digital närvaro är en hygienfaktor för en organisation idag och webbplatsen är mittpunkten i den digitala närvaron.

Att driva trafik till webben och kommunicera med webbsidebesökaren är grunden i digital marknadsföring. Det är även viktigt att kontinuerligt kommunicera med besökarna för att locka dem att återvända till webbsidan. Att köpa trafik (eller media) i form av nya besökare bygger inga relationer men är en väg framåt och ett bra komplement till den organiska trafiken. Återkommande besökare får du genom att skapa relevant innehåll vid olika stadier i en kundresa, genom att skapa värde för dina kunder och lösa sina problem.

Genom verktyg kan man köpa annonser, mäta, samla in data och kommunicera. Tydligt är att den digitala marknadsföringen kvantitativt kan bevisa sitt värde genom att länkas till försäljning och intäkter eller andra mål, samtidigt som den ger ett mervärde i form av varumärkesbyggande. Detta kommer leda till att säljare och säljledning ställer krav, men också att marknads- och kommunikationschefen får ett lyft och går ifrån att vara en kostnadspost till att vara en intäktsström. 

Hur positioneras Inbound Marketing i denna mix?

Förtjänade medier brukar räknas till pr. Medieutrymme som man förtjänar eller organisk trafik (man förtjänar). Förtjänade är mer än vanlig pr idag. Allt ifrån influencers till gerillakampanjer kan räknas in.

Digitalt medieutrymme du äger brukar betyda webben, e-post och sociala kanaler. Även detta innebär organisk trafik (inom ramen för inbound marketing). Sociala medier är egentligen förtjänat, ägt och oftast köpt, men eftersom man ”hyr in sig” platsar sociala medier bäst inom ägd media och inom inbound marketing.

Köpta medier är inte inbound marketing, men inbound marketing kan använda köpta medier för att förhöja innehåll eller skapa innehåll som fungerar väl som landningssidor för Google Adwords-annonsering.

Inbound marketing är bäst anpassat för de som har långa eller komplicerade kundresor och de som behöver arbeta samman sälj- och marknadsfunktionen (”säljtratten” blir ”sälj- och marknadstratten”). B2B-företag är bättre lämpade för inbound marketings verktyg (marketing automation). För B2C-företag är kundresan oftast kortare och mer autonom för slutkunden, och för offentlig sektor är content marketing, employer branding och digital pr oftast mer lämpliga verktyg inom inbound marketing-paletten, eftersom organisationer inom offentlig sektor har folkbildningskrav på sig och inte säljer något.

Vill du veta mer om digital pr, digital marknadsföring eller inbound marketing svarar vi gärna på frågor, om du vill ladda ned ett white paper och gå djupare in i inbound marketing-metodiken kan du följa knappen nedan.

om-inbound-marketing-och-digital-pr