Skip to content

Så ökar du trafiken till din webb genom SEO

Vill du veta hur du ökar trafiken till din webbplats genom sökmotoroptimering? I det här inlägget får du tips kring hur du optimerar din webb med redaktionell sökmotoroptimering - eller SEO (Search Engine Optimization), som det heter på engelska. SEO är något som du, som har hand om en webbplats, bör arbeta med kontinuerligt. 

Öka trafiken till din webb genom sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är ett sätt att systematiskt optimera ditt innehåll för både människor och sökmotorer. Eftersom sökmotorerna värdesätter att du gör det så enkelt som möjligt för dem som söker innehåll och besöker din webb är SEO i förlängningen bra för dig, din kund och för sökmotorerna. Alla tjänar på att göra som man ska. Gör det lätt för sökmotorn, och därigenom besökaren.

8 enkla exmpel på redaktionell sökmotoroptimering av din webb

1. När du skriver texter på webben är det viktigt att hålla en genomgående röd tråd. En sida ska handla om en sak. Genom att göra research kring vilka ord och fraser din målgrupp använder när de söker information kan du få fram nyckelord. Dessa nyckelord ska ha en stark koppling till det ämne din text handlar om samt återkomma naturligt och varierat i texten. Besökaren ska helst inte märka vilka ord du vill lyfta, men får gärna ha googlat på dem för att komma till sidan.

2. Undersök gärna innan vilka ord som folk söker på gällande ämnet och vilken position i sökresultatet du kan tänkas ta innan du börjar skriva eller lägger in ämnen i din innehållskalender. Om det är väldigt konkurrensutsatta ord och fraser kanske det är läge att satsa på andra? Punkt 1 och 2 görs helst genom specialanpassade verktyg och gärna som en del i en större SEO-analys, men det går bra att googla själv och testa gratisverktyg som Keywordtools.io för att skapa sig en förståelse.

3. Sökmotorer som Google blir allt bättre på att förstå sammanhanget av en sida och i en sökfras istället för att titta på enskilda ord. 15% av sökfraserna på Google är nya och har inte tidigare sökts på. Det finns garanterat ett ”sökhål” för dig att fylla så länge du skriver något som hjälper den som söker och öppnar upp för Long Tail-sökord. Long Tail-sökord är sökord som inte är populära, men som är specifika nog för att både driva trafik och att få den trafiken att konvertera. I grund och botten handlar det om sannolikhetslära och om att nischa sig.

4. Dela upp texten i huvudrubrik och underrubriker. Både för läsaren och för SEO:n. När texten är strukturerad är det lättare för sökmotorerna att indexera innehållet. Texten behöver inte innehålla alla olika rubriksättningar, viktigast är att sidan har en unik H1:a och innehåller textens viktigaste nyckelord och ett par H2:or innehållande textens mindre viktiga nyckelord.

5. Använd relevanta länkar i texten. Har du till exempel hämtat informationen från en trovärdig extern källa. Länka i texten (ankartext) och döp länken till något som gör att läsaren förstår vart den hamnar när den klickar på länken. Det får gärna vara relevant för de sökord du valt för texten (nyckelorden) och texten i sin helhet. Länkarna får gärna vara interna länkar till relevant innehåll.

ankarlänk-knowit-experience-16. Sidbeskrivningen (meta description) ska locka läsaren "ta hem klicket", däremot gör sidbeskrivningen inte att du rankar högre. Eventuellt indirekt eftersom det är en beskrivning av vad sidan innehåller. Något som den som googlar säkert uppskattar. Skriv helst inte längre än 155-160 tecken. När en sida på din webbplats matchar mot söket ser den som googlar de matchande orden i sidbeskrivningen i fetstil. Skriv kort och koncist och sammanfatta sidan.

metadesription-knowit-experience7. Metatitel: även kallad metataggen, meta title, title-taggen och titeltaggen. Kärt barn har många namn. Det kan vara så att du sitter med en redaktörsvy i ditt CMS (Content Management System) som gör att du fyller i metatiteln som sidrubrik eller namnet på sidan. Eller att namnet på sidan blir sidrubrik (H1:a) och metatitel.

metatitel-knowit-experience-1

  • Placera dina viktigaste sökord (nyckelord) först i metatiteln.
  • Metatiteln bör inte innehålla fler än 65-70 tecken, inklusive mellanslag.
  • Ha en unik metatitel för varje sida på din webbplats.
  • Skriv kort och koncist.

8. Undersök din metainformation (meta titel och meta description): När du befinner dig på den sidan på din webb du vill kontrollera metainformation på kan du klicka på Ctrl+U om du har en PC. För Mac kan du högerklicka och sen klicka på "visa sidkälla". Där kan du söka efter och undersöka hur metainformationen ser ut på din webb (sök genom att klicka på Ctrl/Command+F).

Riktigt såhär enkelt är det inte. Vi hjälper dig gärna med sökmotoroptimering. Speciellt tips 1-3! Läs gärna mer om vad vi kan hjälpa dig med här:

las-mer-om-sokmotoroptimering