Digital strategi – lätt som 1, 2, 3! Del 1
Har ditt företag en affärsidé? Grattis! Då är du bara 10 minuter ifrån att sätta upp mål för din webbplats. På köpet får du en bra överblick över just dina mest affärsdrivande nyckeltal.
Modellen jag skissar upp i detta och nästkommande inlägg fungerar lika bra för en app, en kampanj eller en social mediesatsning. Och den är användbar för alla företag – inte bara de som säljer produkter och tjänster via e-handel. Den gäller även offentlig verksamhet, som istället för affärsidé oftast har en verksamhetsbeskrivning att luta sig emot.
”Hur många besökare är det på vår webbplats?”
Det är den absolut vanligaste frågan vi får från våra kunder. Det är klart att vi kan svara på det. Men vad säger den siffran dig? Eller rättare sagt: vad är det egentligen du vill ha svar på? Kan det vara så att du vill veta om pengarna du investerade i webbplatsen eller kampanjen gav tillräcklig effekt?
Affärsdrivande data är nyckeln!
Att bara rapportera intetsägande siffror är inte framtidens melodi. Viktigare är att hitta affärsdrivande data som talar om för oss om vi nått våra mål och som ger svar på alla organisationens frågor. Rätt data ger förutsättningar för ständiga förbättringar och effektiv optimering som leder till en uppåtgående spiral av ökade konverteringar. Mer klirr i din kassa, med andra ord.
Men att få fram rätt, affärsdrivande data från Analytics kräver en del handpåläggning.
Caleb Whitmore på Analytics Pros ritade upp ovanstående modell på en workshop i Stockholm i höstas. Han menar att det är först när vi vet målen och vilka frågor vi vill få svar på, som vi kan specificera vilken data vi behöver. Och det är först då som vi vet vilken form av skräddarsydd implementation vi behöver. För skräddarsy, det är nödvändigt.
Men vi tar det från början!
Fastställ identiteten
Varför finns ditt företag på webben? Vilket är syftet? Google Academy listade fem vanliga digitala strategier i sin tidigare utbildning (se bilden nedan).
Att fastställa identiteten i första steget är essentiellt, då det kommer att påverka och genomsyra hela det fortsatta arbetet med den digitala strategin.
Jag tänker använda generalagenten för ett stort bilmärke som exempel i den här texten, eftersom de allra flesta brukar utbrista att ”Vi säljer ju inget på nätet, det är mycket lättare för en e-handel att mäta och sätta mål!”. Vår generalagent importerar och marknadsför bilar av ett visst märke och säljer ingenting på sin webbplats (mer än möjligtvis drömmen om den där fina bilen). Deras försäljningskanal går uteslutande via återförsäljare som har anläggningar runt om i landet.
Vårt bilföretag går klart och tydligt in under kategorin ”Generera leads”, det vill säga de samlar in potentiella leads till återförsäljarna via sin webbplats. Här hamnar de allra flesta B2B-företag. Men vårt bilföretag står också för all marknadskommunikation och ansvarar för bilmärkets image, alltså skulle det också kunna kategoriseras in under ”Varumärkeskännedom”.
Mitt företag passar in på mer än en kategori!
Oroa dig inte. Allt sedan Google presenterade den här modellen, har jag inte stött på ett enda företag som renodlat tillhör en av kategorierna. De allra flesta förekommer i minst två av dem. Hur ska man tänka då, för att det inte ska bli otydligt?
Som med mycket annat i livet är det en prioriteringsfråga. Du kanske kommer fram till att det viktar över mycket åt ena hållet och att det andra alternativet mer är en biprodukt. Då väljer du att gå på den som viktar över. I andra fall kan flera val väga lika tungt. Vi har hittills inte sett några hinder att ta med mer än en inriktning i modellen
I nästa avsnitt
- Steg-för-steg-hjälp med att sätta ihop din egen digitala strategi
- 7 smarta tips som garanterat förenklar din webbvardag!
Digital strategi - Guide med 7 smarta tips. Del 2