Bli mer intressant på webben – fyra snabba tips från redaktören

Topic: Innehåll

Camilla Boman
17.08.2018

En företagspresentation, några kunder, ett nyhetsflöde och en kontaktsida. Beskrev jag precis din webbplats?

Det finns en anledning till att företagswebbplatser ser ut som de gör och följer en viss typ av standard både när det gäller navigation och innehåll. Skälet är enkelt: Det fungerar.

Användare gillar det välbekanta. De gillar att menyn ligger i toppen på sidan. De gillar att ett företag har en "Om oss"-sida eller en tydlig kontaktsida. Det gör att de inte behöver tänka – för vem vill tänka när man är på jakt efter något? Inte jag iallafall. Oavsett om det handlar om att shoppa online eller få svar på någon tråkig deklarationsfråga på Skatteverkets webbplats. Det ska gå snabbt och lätt.

Men hur gör man då sin företagswebbplats mer intressant om man inte bör leka allt för mycket med vare sig design eller struktur?

Jag försöker prova att skruva till saker. Tweaka, vrida och vända. Utveckla innehållet. Vara seriös och ambitiös men samtidigt behålla en hög professionell nivå. Här är några tips.

1. Gå från kundlista till casepresentationer

Det är inte ovanligt att rabbla upp sina kunder på företagswebbplatsen. Du har säkert sett otaliga webbar där företaget skriver sina kunder i en lista rakt upp och ner eller lägger in logotyperna. Och visst ger det trovärdighet till avsändaren. Men är det intressant? Kanske, kanske inte.

Vill du utveckla detta och samtidigt skapa intressant innehåll kan du satsa på casepresentationer istället för att presentera den klassiska kundlistan (eller göra en kombination). Vad har du gjort för kunden? Finns det ett specifikt projekt att berätta om? Hur gick det till? Hur såg utmaningarna ut? Vad är nästa steg?

En casepresentation är också ett utmärkt tillfälle att förmedla din passion i text. Här kan du visa att du älskar ditt jobb. Ja, kompetens är såklart viktigast – men passionen ska vi inte glömma. För det är faktiskt mer attraktivt att anlita någon som gillar sitt jobb, än någon som inte gör det.

2. Var generös med din kunskap

Du och ditt företag är förhoppningsvis bra på det ni gör. Det betyder att det finns massor med kompetens runtomkring dig. Ta vara på den! Dela med er av er kunskap och gör spännande innehåll.

Är du snickare? Då kanske det passar med en punktlista med tips inför badrumsrenoveringen. Är du konditor? Ge tips på hur man gör bästa frostingen. Säljer du barnsaker? Skriv pedagogiska artiklar som både gravida och nyblivna föräldrar vill läsa. Jag lovar dig en sak: Oavsett vad du delar med dig av för kunskap kommer 99% av alla (potentiella) kunder fortfarande behöva din hjälp!

cupcake-1

3. Berätta företagets historia på ett nytt sätt

"Företag AB startades 1918 av Carl Carlsson. Med åren expanderade företaget och 1927 var det 35 anställda". Och så vidare. Läst den innan?

Företags historier ÄR intressanta! Men de kan lätt bli dödstråkiga när man ska skriva om dem i lååånga texter. Utmana dig själv att lära besökaren om historien på ett nytt sätt!

Varför inte göra ett quiz? Låt besökaren svara på 10 frågor om ditt företag. Svarar hen fel kan du antingen skriva det rätta svaret nedanför (och berätta lite mer) eller länka till en undersida som innehåller det rätta svaret. Eller varför inte göra en infographic? Lätt att ta till sig och snyggt! Våga tänk kreativt när det handlar om att berätta om "traditionella" saker.

samarbete

4. Samarbete istället för arbetsmetod

Metodbeskrivningar sida upp och sida ner. Det verkar inte finnas någon hejd på hur detaljerat man kan beskriva en arbetsmetod. Kanske kan du korta ned de där beskrivningarna och istället fokusera på samarbete?

Vad är viktigt för er när ni samarbetar med en kund eller annat företag? Vad är ni bra på? Vad har tidigare kunder uppskattat er för? Här finns ett ypperligt tillfälle att verkligen vara personlig och bygga varumärke.

Varför måste jag ha så mycket information och texter?

Räcker det inte om det finns basic-information på företagets webbplats? Behövs det verkligen mer?

Svaret beror såklart på vad du vill uppnå. Men om du anser att din webbplats är en viktig (eller har potential att bli) kanal för att hitta nya kunder, behålla relationen med befintliga kunder och/eller skapa PR och uppmärksamhet är det superviktigt att kontinuerligt uppdatera, förbättra och optimera. Det visar att företaget lever och är aktivt vilket såklart gör det värt för besökaren att återvända till webbplatsen igen. Jämför med en fysisk butik. Hade du gått tillbaka till en butik där de alltid hade samma produkter, alltid samma trötta skyltfönster, alltid samma exponering? Troligtvis inte. Visa att du finns, utvecklas och kommer med nya idéer!

Och – inte att förglömma – Google och andra sökmotorer gillar aktiva webbplatser. Det gör att du får större chans att öka i ranking (alltså få en bättre placering i sökresultatet).

Så, nu kör vi – vad skriver du om idag? :)

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Experience

Detta är Knowit Experience blogg om digital kommunikation

Relaterade artiklar