Du kan aldrig gissa hur trötta vi är på klickrubriker
I tidningen Journalisten kan vi läsa Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen i Sverige (IIS), uttala sig om så kallade klickrubriker.
”Du kan aldrig gissa vad som hände sedan”-rubrikerna boomade så stort av en anledning – de fungerade. Till en början ledde de till fler klick, och många hakade på. Men sensationsrubrikerna blev snabbt till klichéer och folk tröttnade. Nu visar webbstatistiken hur effekten har avtagit kraftigt.
Folk är trötta på överdrivna rubriker som inte håller vad de lovar, och klickar inte på dem i samma utsträckning längre.
– Att paketera nyheter som lockar till läsning utan att göra folk förbannade är en konstform, och det hantverket finns levande på traditionella redaktioner. Den sortens rubriker är på väg tillbaka, säger Måns till Journalisten.
Personligen håller jag verkligen tummarna för att Måns prognos slår in. Vad tycker du om klickrubrikerna? Berätta gärna i en kommentar!