Skip to content

Vad är SEO och hur ska du skriva?

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det heter på engelska syftar till de åtgärder som ökar din webbplats synlighet i sökmotorerna och på så sätt ökar mängden organisk trafik. Informationen du tar del av nedan behandlar redaktionell SEO.

Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom sökrobotar (sökspindlar) och algoritmer bör du som webbredaktör optimera för den bedömning av webbsidan som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de beståndsdelar som algoritmerna tar hänsyn till.

Vad är organisk trafik?

Trafik som du inte betalar för som kommer från sökmotorer till en webbplats kallas organisk trafik. Denna trafiktyp bidrar ofta med relevant trafik förutsatt att du utgår ifrån en SEO-strategi och optimerar kontinuerligt.

Trafiken genereras av att besökaren sökt efter de ord eller fraser som du optimerat din sida för. Det är möjligt att personer hittar till din sida via sökmotorer utan att du optimerat sajten, men chansen ökar avsevärt om du lägger tanke bakom.

Hur fungerar en sökmotor?

Sökmotorers syfte är att söka efter information på webben, bygga ett index och ge den sökande personen en rankad lista över de webbplatser sökmotorn har bedömt är mest relevanta för sökningen personen gjort. Här kan man till viss del gå runt relevansen genom att köpa ord och fraser (Search Engine Marketing), men det kommer vi inte gå in på i den här guiden.

Om du använder dig av Google Ads (SEM) för att köpa ord och fraser är det fördelaktigt att ha en SEO-optimerad landningssida (som matchar din annons och de sökord du vill synas på) där de som klickar på din annons hamnar.

Google är störst i Sverige

I Sverige är sökmotorn Google definitivt störst på marknaden och är därför den sökmotor som är mest relevant att optimera din webbplats för. Google använder sökrobotar för att upptäcka och indexera sidor på internet. Sökrobotarna föredrar om din webbplats och innehållet har en tydlig struktur, är unikt och optimerat.

Hur fungerar sökmotorernas indexering?

Ett index är en katalog över alla sidor som publicerats på nätet som sökroboten har hittat och katalogisera. Din sida hamnar i index när sökroboten hittat den, antingen via en länk på din sida eller via en länk på en annan webbplats. En populär webbplats som uppdateras ofta och regelbundet får oftare besök av sökroboten.

 

Fokus på nyckelord och innehåll (överkurs)

Eftersom sökmotorns mål är att visa det innehåll besökaren vill se, skriver du för besökaren i första hand och svarar på deras frågor. Var saklig och tydlig eftersom sökroboten inte har samma förståelse för sammanhang i texter som en människa.

Google försöker se i vilken kontext du har skrivit innehållet. I en artikel om viktminskning borde ord som “BMI”, “viktminskning” och “kalorier” finnas, för att göra det enklare för Google att förstå vad sidan handlar om.

  • Svara på de frågor som dina besökaren ställer. Om besökaren vill ha svar på hur man går ned i vikt bör du svara upp mot detta på bästa sätt.
  • Centrera texten kring ett ämne. Kategorisidor kan vara bredare (även kallat pillar pages), men en informationssida eller en nyhetssida bör behandla ett ämne. Exempel: ”Hur du räknar ut din BMI” bör enbart berätta om hur besökaren kan räkna ut sitt BMI. Hur man räknar kalorier bör beskrivas på en annan sida.
  • Börja med det viktigaste innehållet först. Detta är ett journalistiskt knep som är beprövat.
  • Välj ut några viktiga ord att använda som återkommande nyckelord.
  • Strukturera texten luftigt och tydligt med rubriker och underrubriker. Både för att det ska vara lättläst och för att Google ska kunna söka av dina H2:or och H3:or för att kunna indexera innehållet.
  • Utan att ha med för mycket information bör du förklara ämnet och svara på de frågor besökaren kan tänkas ha. Ska du svara på en enkel fråga behövs en enkel sida.
  • Skriv inte för lite. Om det inte finns någon text på sidan är det helt klart svårt för Google att förstå vad sidan handlar om. Om frågan är för enkel att svara på är det kanske inte en fråga som du behöver besvara. Alternativt är det en fråga som är kopplad till en annan fråga.

Utgå ifrån kunden

Alla dina sidor, om de har relevant innehåll och är indexeringsbara, är en potentiell träffyta för en sökmotor. Bygg upp en bra innehållsstruktur baserat på din målgrupps problemformuleringar och behov. Ge dem värdefullt och relevant innehåll, helst baserat på SEO-analys kombinerat med en analys av din målgrupp.

  • Ta reda på vad dina kunder och presumtiva kunder söker på. Google vet vad folk söker på och du kan ta reda på detta. Se till att möta dina besökare, istället för att tvinga dem att möta dig.
  • Att skriva relevant innehåll kontinuerligt är ett sätt att varumärkesbygga digitalt och på så sätt få återkommande besökare. Även om du inte ska se det som att ett blogginlägg är färdigt när du skrivit det finns det skäl till att se på hjälpande innehåll som något som har ett långt digitalt liv.
  • Se till att strukturera ditt innehållsskapande i en redaktionell kalender som är delningsbar i realtid med de som behöver ha tillgång till den.
  • Genom att ha koll på dina konkurrenter kan du se vilka ord de använder. Vilka branschtrender kan du kommentera på din webb? Kanske söker dina kunder på dessa nya trendord? Kanske kan du få länkar och trafik genom att sticka ut?
  • Skapa innehåll för kunden längs hela köpprocessen: Behov och problem, tips, konvertering, jämförelse, aktivering och merförsäljning.

Glöm inte bort att sprida ditt innehåll i dina kanaler för att på så sätt få bättre räckvidd och få andra att skriva om det och länka till det. 

Nyckelord

Genom att utgå ifrån den sökordresearch du gjort i din SEO-analys kan du välja ut nyckelord. Dessa nyckelord ska ha en stark koppling till det ämne som din text handlar om och återkomma naturligt och varierat i texten som i exemplet kring viktminskning ovan.

När du bestämmer vilka ord som ska vara nyckelord hjälper det att tänka sig in i besökarens perspektiv. Vilka ord och fraser söker man på i sökmotorerna för att vilja hitta just mitt innehåll? Ta reda på detta som ett första steg i SEO-analysen.

När vi skriver in ord att söka efter, matchar sökmotorn sidor som ska hämtas baserat på de ord som du angav i titlar, metadata och texten på sidan. Här kan du se hur din Search Engine Result Page kommer se ut.

Fundera på vad folk söker på i relation till ditt innehåll och testa gärna gratisversionen av Keywordtools för att se vilka sökningar som är populärast i relation till de ord du valt utan att behöva logga in. Du kan ladda ned listor i Excel- eller CVS-format. Har du tillgång till ett starkare SEO-verktyg är det helt klart bättre.

Synonymer och varianter på nyckelord

Eftersom det lätt kan låta tjatigt att använda samma nyckelord gång på gång i en text är det en bra idé att använda sig av synonymer och varianter av dina nyckelord. Dessa kan få texten att kännas varierande men ändå hålla sig i linje med din röda tråd. Sökroboten kan förstå sammanhanget och öka sidans relevans kopplat till dessa ord.

Long Tail-nyckelord

SEO-begreppet ”Long Tail” betyder att du optimerar mot ett större antal nyckelord. Många användare söker nämligen på fler än ett ord vid en sökning i en sökmotor. Det är lättare att ranka på längre sökfraser och besökaren får ett mer relevant resultat.

När en specifik sökning görs på Google vet personen i många fall vad denne är ute efter. Ett sätt att driva mer trafik till sajten är därför att optimera mot ett flertal nyckelord, så att Google bättre kan matcha sökningar innehållande många sökord.

Exempel: Ett exempel på en kort och generell sökterm är ”inbound marketing”. Skriver användaren istället in ” knowit vad är inbound marketing” i sökmotorn, blir sökningen genast mer begränsad i och med den långa sökfrasen.

Sökmotorer som Google blir allt bättre på att förstå sammanhanget i en sökfras istället för att titta på enskilda sökord. Idag är 15 procent av sökfraserna på Google nya. De har aldrig sökts på tidigare. Därför finns det mycket potential i att skilja sig från andra webbplatser med liknande innehåll, genom att tänka lite längre än att bara välja ut enstaka nyckelord.

Målet med ”Long Tail-SEO” är att försöka driva mer trafik till sajten med hjälp av ett större antal sökbegrepp, eftersom man då kommer att matcha ett större antal sökningar.