Skip to content

SEO för e-handlare - skapa innehåll som driver försäljning

Hur ska du tänka kring SEO som e-handlare? Självklart är det viktigt med URL-struktur, produkt- och kategorisidor. Men du kan även skapa innehåll för att nå kunden tidigare i köpresan.

 

Svensk e-handel växer så det knakar och sökmotoroptimering (SEO) blir allt viktigare för att nå ut till kunderna. Samtidigt har många svårt att veta vilken typ av innehåll de ska visa för sina kunder - beroende på vart de befinner sig i köpresan. Läs mer om hur du kan hjälpa dina besökare - och identifiera vilken typ av innehåll de letar efter.

Skapa innehåll för olika delar av köpresan

Det kan såklart se olika ut för olika målgrupper och produkter - men ofta görs det någon form av research innan kunder gör ett köp. Exakt hur lång och invecklad den processen är beror såklart på hur komplex produkten eller tjänsten är.

– Även om en sökning innehåller en produkt behöver det inte nödvändigtvis innebära att den som söker är redo för ett köp. De kan vara helt i början av sin resa. Att då presentera en produktsida kommer sannolikt inte att hjälpa dem, berättar Hugo Kollind, SEO-expert på Knowit Experience.

Var i köpresan ligger dina besökare?

Förmodligen görs någon typ av research innan många kunder klickar hem sina varor. Kanske har de ett problem eller frågor de behöver få svar på - innan de kan fatta ett beslut.

– Om de inte får svar på sina frågor, eller får lösningar på sina problem, är risken stor att de hellre avstår än att göra ett felköp. Alla former av osäkerhet är dåligt för konverteringsgraden, säger Hugo Kollind.

 Här finns med andra ord en möjligheten att vara med och hjälpa kunden till ett köp, under alla (eller i alla fall många) steg i köpresan. Men hur tar vi reda på var processen kunden befinner sig?

Sökordsanalys ger ledtrådar till var i köpresan besökaren befinner sig

Sökordsanalys är grunden. Steg två är att förstå avsikten med sökningen. Först då kan du ta fram innehåll som motsvarar besökarens förväntningar. Som löser deras problem eller svarar på deras frågor.

Först när du har gjort det kan du uppmana besökaren att ta nästa steg. Oavsett om det är att läsa ytterligare en artikel, ladda ner ett produktblad, kontakta säljare etc. Genom att försöka konvertera för tidigt är risken stor att du tappar dem.

Vilken typ av innehåll vill din målgrupp ha?

Det är svårt att veta exakt vad din målgrupp vill ha i de olika stegen i köpresan. Vill de se en video? Vill de läsa en guide? Eller vill de lyssna på en podd? Istället för att gissa finns det ett effektivt sätt att snabbt avgöra vilken typ av innehåll du behöver skapa.

Se efter vad Google levererar för innehåll när du söker på det du vill ranka på. Är toppresultatet en video, en Featured Snippet eller visas annonser överallt? Är det produktsidor som visas upp, eller är det kategorisidor? Genom att titta på vad Google visar får du i regel tydliga ledtrådar till vilken typ av innehåll du bör ta fram för att tillfredsställa dina besökare.

Vill du veta mer om SEO och E-handel?

Hugo Kollind, SEO-expert på Knowit Experience gästade nyligen podcasten E-handelstrender för att prata om SEO för e-handlare.

Den 25 mars håller Hugo i ett webinar om just SEO och e-handel. Då får du bland annat lära dig hur du kan analysera Googles träfflista för att se vad människor verkar vilja ha för innehåll beroende på hur de sökt.