Skip to content

Fånga oväntade målgrupper på Snapchat (och andra mindre plattformar)

Ofta när jag föreslår Snapchatannonsering, så får jag svaret “Det är väl bara barn som finns där, inte våra kunder?” Och visst, det stämmer att det är mest barn och ungdomar som använder Snapchat i Sverige, men där barnen finns – finns ofta föräldrarna.  

Många kunder har tyvärr ett inifrån-och-utperspektiv, där de utgår från vilka sociala medier eller plattformar de själva är på. Men då riskerar de att gå miste om värdefulla möjligheter. 

Hur vet jag om min målgrupp finns på Snapchat? 

Genom att matcha din lista med e-post-adresser, lista på mobilnummer, eller site-besökare med användare på Snapchat, kan du enkelt ta reda på om din målgrupp finns på Snapchat. 

En av mina kunder var väldigt skeptisk till Snapchat och trodde inte att deras kunder fanns där, eftersom att deras primära målgrupp är 50-plussare. Tillsammans laddade vi upp kundens e-post-lista på deras viktigaste kunder. Matchningen var hela 20% mellan e-postlistan och Snapchat. Kundens målgrupp fanns på Snapchat. 

Matchningen fungerar på många olika plattformar 

Olika former av matchning går självklart att göra i de flesta plattformar, som till exempel Pinterest, Facebook, Instagram och YouTube. Du kan även matcha för bannerannonsering med programmatiska köp och se vilka appar och siter din retargeting-målgrupp finns på. 

Grundregeln är alltid att ta reda på var ditt företags målgrupp finns och se till att anpassa er närvaro efter det. Då går man inte miste om chansen att kommunicera med er viktigaste målgrupp – era kunder. 

Har du några funderingar, eller vill ha hjälp med att komma igång?  

Hör av dig så tar vi ett möte och bollar möjligheter!  

4 anledningar varför du ska annonsera på Snapchat  

  • Man kan hitta oväntade målgrupper i oanade kanaler! Var där din målgrupp finns. Om din målgrupp finns på plattformen, så har du en stor möjlighet att kommunicera med dem. 
  • First mover advantages. Skaffa dig ett försprång och skapa en närvaro innan dina konkurrenter hittar dit.  
  • Early adopters. Personer som är snabba med att finnas på plattformar, är ofta också snabba på testa produkter och tjänster (baserat på tester som vi har gjort).  
  • Lägre pris. Ofta är CPM-priset mycket lägre. Du får alltså fler annonsvisningar för din budget.  

Tips! Så enkelt kommer du igång 

  • Skapa ett annonskonto 
  • Matcha dina e-post-listor och listor med mobilnummer för era kunder i annonsverktyget (kom ihåg att ta hänsyn till GDPR). Mobilnummer väger ofta tyngst eftersom de flesta bara har ett mobilnummer, medan man har flera e-postadresser.  
  • Sätt upp plattformens pixel. Efter att den är implementerad samlar den in cookies från era site-besökare som sen kan användas som målgrupp för annonsering.