Skip to content

Analysera ’raseriklick’ för att förstå kundernas beteende

När du förväntar dig att ett digitalt gränssnitt ska bete sig på ett visst sätt och det sedan inte uppfyller dina förväntningar blir du säkert irriterad. Det blir dina användare också. Om du klickar på ett element gång på gång och ingenting händer, kallas det ’rage clicks’, eller ’raseriklick’. Om du börjar analysera raseriklicken, kommer det ge dig värdefulla insikter om hur du kan förbättra din webbplats.

photo-1503525148566-ef5c2b9c93bd
 
Några vanliga anledningar till raseriklickande:
 
 
1. Vilseledande knappar, länkar eller grafiska element
 
Vi tror att en understruken text är en länk, och text på en rektangel är en knapp. Vissa designelement är helt enkelt globalt etablerade. När användaren vant sig vid dessa kan det lätt skapa förvirring om man frångår dessa standarder. Inkonsekvent webbdesign kan i hög grad påverka användbarheten och för att lösa detta måste vi svara på viktiga frågor som:
  • Varför trodde besökaren att elementet var klickbart?
  • Vad förväntade besökaren att skulle hända när de klickade?
  • Vad var målet och hur kan vi vägleda besökaren dit?
 
 
2. Långsam respons och brist på feedback
 
Med dagens snabba bredband och 5G-hastigheter finns inget mer frustrerande än att vänta på att något ska hända på en sida; en fil som ska laddas eller en video som ska spelas upp. Om användaren klickar på ett element och inte får snabb feedback, klickar användaren om och om igen för att något ska hända. Det kan du lösa genom att lägga till ett visuellt laddningselement eller meddelande för att de ska veta att deras klick hade en effekt.
 
 
Felmeddelanden, döda länkar och trasiga element
 
Om ett element som vanligtvis är klickbart plötsligt inte är det skapar det sannolikt frustration. Om ett element ser klickbart ut, kommer användaren att klicka på det. Se till att alla länkar är uppdaterade och funktionella!
 
 
 
3. Förvirrande navigering eller otydliga rubriker
 
Användare vill veta i förväg vad som dyker upp innan de klickar på en rubrik eller navigerar i en meny. Navigeringen ska vara så tydlig som möjligt, med en hierarki och uppdelning som matchar användarens förväntningar. Otydlig navigering och taxonomi kan lätt leda till raseriklickande.
 
 
 
Hur vet du om detta händer just dina användare?
 
Genom att använda analysverktyg kan du observera hur användare interagerar med din webbplats genom att följa klicks, scrollande och rörelser. Det kan vara så att det som först verkar som raseriklick kanske inte är ett problem; vissa människor klickar upprepade gånger av vana när de läser en text, vilket inte har med frustration att göra. Om däremot många olika användare klickar på samma element så är det dags att identifiera orsaken. Notera vart användarna navigerar sig till efter raseriklickandet, det kan ge en hint om vad de egentligen ville göra.
 
 
 
Hur du går från raseriklick till en förbättrad användarupplevelse
 
Efter en del användarresearch kan vi sedan identifiera problemen, till exempel att användarna inte hittade informationen de sökte på grund av förvirrande navigering, för många alternativ eller för stor mängd information. Då är det dags att testa nya potentiella lösningar på användare – utgå från principerna Tillgänglighet, Flexibilitet, Enkelhet och Hittbarhet. Testa nya wireframes eller prototyper direkt efter idéstadiet för att veta om du är på rätt spår. Användare som kan hjälpa sig själva får inte negativa känslor som leder till raseriklick
 
 
 
Vad kan vi lära oss av raseriklickande?
 
Vi kan lära oss mycket av att se irriterade användare raseriklicka i inspelade tester. Genom inspelning av vissa specifika gränssnitt och delar av webbplatsen kan man lättare identifiera vad som orsakar frustrationen. Efter en djupdykning vet vi hur vi ska lösa problemet och hur vi ska göra gränssnittet tydligare. Små förändringar har stor inverkan på användarupplevelsen, vilket gör stor skillnad på konverteringen, och i slutändan dina affärsmål.
 
 
Vi på Knowit Experience kan hjälpa er med analys, mätning, UX och rekommenderar vad som behöver förbättras. Vill du analysera din webbplats och förstå dina besökare bättre? Klicka in här för att se hur vi kan stötta dig, eller  kontakta Gisela Bernhoft så berättar hon mer!
 
 
 
Om bloggaren
Elisabeth Mark är UX Lead på Knowit Experience och ansvarar för användarupplevelsen i sina kunduppdrag. Hon leder och utvecklar UX-leveranserna i projekten och rör sig mellan stora penseldrag och detaljer, mellan strategi och produktion. 
 
 
 
Knowit Experience 
Knowit Experience är Nordens ledande digitala fullservicebyrå, med närmare 900 specialister i gränslinjen mellan teknik och kommunikation. Vi stöttar kunder inom design, utveckling av digitala gränssnitt, marknadsföring och analys av data. I dag finns Experience i Sverige, Norge, Danmark och Finland.