Nyckeltrender från D-Congress 2025
Trots en tuff ekonomi och hårdare konkurrens fanns det en optimistisk stämning på mässgolvet. Framtiden handlar om smartare användning av data, AI-drivna lösningar och en långsiktig syn på lönsamhet. Här är de viktigaste insikterna vi tog med oss från D-Congress!
AI: Från hype till verklig nytta
AI, AI, AI – det slutas inte prata om det. Men ofta stannar vi vid “vi måste använda AI mer”. Något uppfriskande från D-congress var att fokuset låg på konkreta användningsområden: Hur kan AI effektivisera kundservice, förbättra produktbeskrivningar och minska returer genom bättre produktrekommendationer? Företag som säljer på flera marknader diskuterade hur AI kan hjälpa till att skala innehåll och anpassa det för olika språk och kulturer utan att vi behöver flera resurser för att skriva copy eller skapa översättningar. Returer är en återkommande utmaning för E-handlare och här lyftes tredjepartsverktyg som weon.ai låter besökare testa kläder i olika storlekar.
Vårt föreläsningstips om AI: Nicklas Hermansson – Future of AI
Data – guldgruvan som många inte utnyttjar fullt ut
Vi kanske är lite partiska i frågan i och med att vi delar monter med Contentsquare men många företag har massor av data och utmaningen är att omsätta den till handling. En vanlig utmaning är att olika avdelningar tolkar samma data på olika sätt, vilket leder till missförstånd och ineffektivitet. De mest framgångsrika aktörerna är de som har en tydlig strategi för hur data ska samlas in, analyseras och omsättas till beslut. Här tror vi att fokuset borde vara på att göra data mer visuellt tilltalande så att fler kan förstå och se till att hela organisationen tittar på samma data.
Vårt föreläsningstips om kundfokus: The Rise and Future of Klarna: Inside the mind of Sebastian Siemiatkowski
Lönsamhet i fokus
Såklart är lönsamhet i fokus och med ökade kostnader för logistik, energi och personal är det viktigare än någonsin att ha en effektiv och väloptimerad affärsmodell. Att bygga lojalitet genom en stark kundupplevelse och tydliga kundvärden var en central diskussion. Hur differentierar sig svenska varumärken från kinesiska jättar som Shein? Svaret handlar ofta om hållbarhet, kvalitet och en närmare relation till kunderna.
Vårt föreläsningstips om lönsamhet: Balancing sustainability and profitability: Tracking product returns in fashion
Vad betyder detta för framtidens e-handel?
En sak är säker: Det räcker inte längre att bara ha en bra produkt. Företag måste bli smartare i hur de använder AI, data och digitala strategier för att skapa en bättre och mer personlig kundupplevelse. De som först lyckas att balansera innovation med lönsamhet kommer att leda utvecklingen. Och när det kommer till uppbyggnaden av E-handel förändras landskapet snabbt och kunderna förväntar sig alltid att varje ny upplevelse ska vara lika bra som den senaste bästa. För att E-handlare ska kunna hänga med i denna snabba utveckling och utnyttja de nya, flexibla tredjepartsverktygen så krävs en plattform som är byggd för förändring – och en organisation som är beredd att anpassa sig och göra det som behövs.