Den kognitiva eran – IBM Insight 2015

Topic: Business Intelligence

Håkan Alsén
24.11.2015

Big Data, IoT, moln…men framförallt den lärande Watson. Efter en vecka på IBM-konferens i Las Vegas tillsammans med 15.000 personer kunnat gå på sammanlagt 1.600 sessioner. Allt från svepande dragningar om framtidens organisationer till djupa tekniska inblickar i Big Sql eller nya applikationer inom säkerhet.

Åt vilket håll rör sig  då ”The Big Blue” och spelar det någon roll?

På konferensen hörde vi nästan ingenting om hårdvara och väldigt lite om varumärkena Cognos eller SPSS. Helhetslösningar för olika industrisegment eller andra vertikaler däremot!

Sedan presenterades samarbeten med företag som Twitter, Box och The Weather Company, som IBM välregisserat köpte under själva konferensen. Intressant att IBM köper ”innehåll” ungefär som när Sony köpte Columbia Pictures och musikbolaget BMG och blev ett mediabolag.

Men framförallt har Watson varit huvudperson. Den ”kognitiva eran” har lanserats där analysverktygen själva lär sig att hitta samband och förstå och hantera stora mängder ostrukturerad information. Ett stort företag som gått ”all-in” förklarade det som att de nu hade samlat företagsminne. De har pumpat in allt i alla databaser och undviker då att uppfinna hjulet på nytt eftersom all information i bolaget plötsligt är tillgänglig i rätt kontext.

Den hittills största satsningen har varit inom cancervård där läkare kan få tillgång till all forskning i ämnet i kombination med de symptom och röntgenbilder som matas in. Watson fungerar då som den supersmarta rådgivaren.

En annan intressant riktning gällde Open Source. Omfamning var ledordet, använd gärna Open Source (Linux, Apache, Hadoop, R etc) men låt IBM’s mjukvara ta hand om säkerhet och en bra användarupplevelse.

Sedan är det givetvis molnet. Allt som utvecklas kommer i molnet först och sedan till ”vanliga” miljöer. Detta ger större möjligheter både för att bygga tjänster som säljs efter utnyttjande men också att riktigt stora beräkningar kan göras utan stora investeringar i hårdvara.

 

Nya versioner av både Cognos BI och TM1 lanserades, men det var nästan i skymundan. Hursomhelst är det en mycket efterlängtad och nödvändig modernisering. Vissa huvudkonkurrenter har nog stått för inspiration!

Huvudintrycket är att IBM tänker väldigt stort, och om den kognitiva eran verkligen är här så kommer de ha ett stort försprång.

Jens Wintzer

Business Intelligence

Bloggen för Business Intelligence.