Skip to content

10 saker att tänka på för att skapa hållbara digitala upplevelser

Som UX-designers bidrar vi till att bygga den digitala världen, och har därför ett ansvar i att förstå hur vi kan sätta planeten först i vårt arbete. Vi gör det delvis redan, då användning av våra UX-metoder ger hållbara lösningar. Att skapa tillgängligt innehåll och designa användbara navigationssystem minskar antalet sidor som behöver laddas för att komma från punkt A till punkt B, vilket använder färre resurser. Men utöver den praxis som vi tillämpar i vårt arbete finns det mer vi kan göra. Här är några olika sätt där vi som skapar digitala upplevelser kan göra skillnad:

 

1. Optimera användbarheten

Fråga dig själv hur användaren kan nå sitt mål med minsta möjliga antal steg, om navigeringen är lätt att förstå, och om designmönstret är baserat på globala standarder? Tillämpa inkluderande, tillgänglig design – eftersom användarvänliga produkter leder till färre dataöverföringar.

2. Använd viktlöst innehåll och ha en sidviktsbudget som mål

Ha en plan för hur mycket en webbsida får väga, som definierar storleksgränsen för filerna när webbsidan laddas. Att hålla laddningstiden så låg som möjligt bör alltid vara ett mål för alla digitala produkter, eftersom det även påverkar användarupplevelsen. För designers betyder det:

  • Var uppmärksam på storleken på storleken på alla komponenter (bilder, animationer, filmer, etc)
  • Använd minsta antalet anpassade teckensnitt. En font kan väga över 200kb för en enda enskild teckensnittsvikt, så användning av flera stilar ökar sidvikten avsevärt

Innehåll som bilder, videor och ikoner bidrar till webbplatsens vikt och är den största bidragsgivaren till datatung överföring. Innan du beslutar om innehåll, fråga dig själv:

  • Tillför bilden/videon verkligen ett värde för användaren?
  • Kan samma effekt uppnås med en vektorgrafik?
  • Kan innehållet laddas bara när användaren vill?
  • Kan bildens vikt minskas? Vi kan optimera bilder med mer än 60 % med gratisverktyg som t ex Tiny PNG.

 

3. Utbilda kunderna om att deras hållbarhetsarbete kan implementeras online

  • Granska den nuvarande webbplatsen och beräkna utsläppen med en sk ’CO2 kalkylator’
  • Mät den aktuella vikten på en sida med data från sidhastighetsverktyg, vilket ger dig en uppfattning om webbplatsens prestanda och miljömässiga påverkan
  • Se om webbplatsen ligger hos en hållbar nuvarande host och föreslå miljövänliga hostingservrar. Istället för serverhallar som drivs med kolbaserad el, försök hitta ett lokalt datacenter som drivs av förnybar energi
  • Be dina kunder att utbilda sina respektive kunder och leverantörer, vilket kan ge ringar på vattnet

 

4. Lyft hållbara produkter

Om det är en e-handelswebb du skapar, lyft fram hållbara produkter i lösningen så att det är enkelt att göra ett bra val


5. Tänk alltid ’Mobile First’

Designers tvingas överväga funktioner och innehåll innan ytterligare funktioner läggs till vid MobileFirstTänk. Följ principen om progressiv förbättring; upplevelsen på en mobil med färre resurser förbättras på större enheter snarare än tvärtom. Man använder på så sätt mindre energi, och gör produkten mer tillgänglig.


6. Tänk på utskriftsdesignen på dina webbsidor.

Även om det inte längre är så vanligt skriver många fortfarande ut webbsidor. Se till att innehållet skrivs ut på så få sidor som möjligt.


7. Designa för dark mode

På LCD-skärmar är ljusstyrkan, som styrs av användarna, en av de största faktorerna för batteriåtgången. Men med OLED-skärmar påverkar olika färger strömförbrukningen, och svart är den minst energikrävande. (Förvånande är att blå pixlar använder cirka 25 % mer energi än röda och gröna pixlar!) YouTube har mörkt läge som standard och använder 43 procent mindre energi än tidigare ljust läge.

 

8. Hosting och infrastruktur

En webbplats måste bo någonstans. Vi vill se till att både hostingen för webbplatsen och de digitala vägarna som leder till dit är så gröna som de kan bli. Tänk på följande:

  • Välj datacenter som drivs av grön energi
  • Servrarna ska kunna skalas upp/ner beroende på arbetsbelastning
  • Servrar och infrastruktur är baserade på lågeffektdriven hårdvara, A++
  • Användning av Content Delivery Network (CDN)

 

9. Ta med hållbarhetsarbetet i pitcher

När du arbetar med upphandlingar och kundpitcher, ta med dessa hållbara punkter i din pitch som en del av den tjänst du levererar! 

 

10. Testa webbsidors koldioxidavtryck

genom t ex https://www.websitecarbon.com/ eller ecograder.com


 

Under februari har vi på Knowit Experience lite extra fokus på hållbarhet och särskilt kring hur vi som en av Nordens största digitalbyråer kan göra skillnad.  Vill du veta hur just din digitala lösning kan bli mer hållbar? Vi hjälper dig gärna med rådgivning och lösningar. Vi har bland annat en workshop för att identifiera de steg du lättast kan ta för en snabb förbättring.