Skip to content

Fota, köp, fråga eller låna – en liten guide om bildrättigheter

Behöver du en bild att använda för exempelvis marknadsföring för ditt företag? Då finns det många vägar att gå. Vissa är rätt och vissa är fel – och kan till och med resultera i böter. Upphovsrätt är viktigt att ha kunskap om när du i något sammanhang ska arbeta med bilder. Upphovsrätten i sig täcker fler områden än enbart bilder (eller "Fotografiska verk eller annan bildkonst" som det benämns korrekt), men här och nu ska jag prata om bilder.

Först och främst: när det gäller bilder och fotografier finns det många regler att följa. Det är ganska komplicerat och på frågan om vad du får eller inte får göra så kan det skilja sig från fall till fall. Personligen har jag en tumregel som innebär: Om jag inte är helt säker på att jag får använda bilden, då gör jag inte det. Punkt. Det är ganska enkelt egentligen.

Om du inte själv har tagit bilden – använd den inte.
Om du inte har tillstånd eller licens från fotografen – använd den inte.

picture

Källa: Google

Ibland har jag läst att vissa skriver "Källa: Google" för bilder de använder. Det är fel. Google är en sökmotor som listar sökresultat – inte en fotograf eller upphovsman. Och även om du går in på den specifika webbsidan som bilden finns på och skriver den som källa så är det fortfarande inte rätt. Upphovsmannen/kvinnan måste ge dig tillåtelse att använda bilden. Slutsats: Stjäl inte någons bild. Så enkelt är det faktiskt. Om du stjäl någons bild kan du bli anmäld och få böter. Tror du inte att det kan hända dig eller ditt företag? Det kan det. För några år sedan arbetade jag på ett företag där en av våra anställda använde en bild, som hen hittat på nätet, på vårt företags webbplats. Det fick vi betala för (rent ordagrant). Därför är det viktigt att alla i organisationen har kunskap om bildrättigheter så att de kan ta rätt beslut.

Så – om man nu verkligen behöver en bild, hur ska man göra?

Fyra förslag

Fota: Ta en bild själv! Det här ställer förstås en del krav på dig, men beroende på i vilket i sammanhang du ska använda bilden så kan det funka finfint att fixa biffen själv. Behöver du exempelvis en bild till ditt företags Facebookflöde eller blogginlägg så kan det faktiskt duga alldeles utmärkt med en högkvalitativ mobilbild. Det blir också mer personligt. Men det är fortfarande viktigt att bilden är bra – tänk på vad du vill förmedla.

Köp: Ska du producera något som kommer att hänga med länge eller som är viktigt för ditt företag så kan det vara vettigt att köpa bilder. Antingen genom att anlita en fotograf eller köpa via en bildbank, t ex Istock. Se dock till att inte fastna i klyschor – börjar vi inte tröttna på väldigt seriösa människor i möte eller den klassiska lyckohoppsbilden? Våga tänk nytt!

hairdryer

Fråga: Om du hittar en fin bild och vet vem upphovsmannen/kvinnan är så går det faktiskt alldeles utmärkt att fråga denne om lov. Förklara i vilket sammanhang du ska använda bilden och i vilka kanaler bilden kommer visas. Du kan få tre potentiella svar: 1. Nej. 2. Nej, men du kan få köpa den. 3. Ja, om du skriver att det är jag som har tagit bilden.

Låna: Det finns en hel del bra bildbanker på nätet som går under licensen Creative Commons (CC). Det innebär att de fotografer som går under CC-licensen vill dela med sig av sina verk – helt eller delvis. Var dock noggrann med att kolla upp vilken av CC-licenserna som gäller. Det finns nämligen ett antal olika licenser med olika villkor. Är du inne på en bildbank som har CC-licens brukar det oftast stå hur du får använda och sprida bilden. Varför använder jag då ordet "låna", är det inte så att jag faktiskt FÅR bilden? Visst, i praktiken blir det ju så – men jag tycker ändå att vi ska benämna det som att vi lånar en bild från en väldigt generös fotograf.

Bra bildbanker som är gratis

Avslutningsvis vill jag självklart tipsa om tre av mina bildbanksfavoriter som går under Creative Commons-licensen.

1. Pexels
En gedigen och välfylld bildbank med mycket bra sökfunktion.

2. Kaboompics
Många fina, kvalitativa och genomarbetade fotografier.

3. StockSnap
Stor variation på bilderna – allt från djur och natur till människor, stad och foton med abstrakt känsla.

Vissa av de här bildbankerna innehåller samma bilder men det är smällar man får ta. För visst är det fantastiskt att duktiga fotografer helt gratis delar med sig av sina bilder – ofta fria att använda för båda privat och kommersiellt bruk.

 

Bildkälla:
Gratisography (bonustips!)