Blogg | Knowit

WCAG 2.2 – vad är nytt?

Skriven av Stina Borgström | Mar 6, 2022 11:00:00 PM

I år kommer en ny version av WCAG. Kriterier har uppdaterats eller tillkommit, med ett extra fokus på att göra det enklare för användare rent kognitivt. Som vanligt kan du se det som riktlinjer som gör din sajt eller tjänst bättre för alla användare. För oavsett till exempel din motorik, har det väl hänt att du har försökt klicka dig till en sida och råkat träffa en annan? Eller att du tycker att det är smidigare att identifiera dig med ansiktsigenkänning, snarare än att komma ihåg lösenord och lösa gåtor. 

 
Det ska vara lätt att bevisa att du är du 
(Accessible Authentication) 

 
Om du inte ens kan logga in på en tjänst, blir ju hela tjänsten otillgänglig för dig. Alltså: oavsett din kognitiva förmåga ska det vara lätt att autentisera dig. 
 
Du kan antingen helt undvika att kräva att användare ska: 

  • Komma ihåg sitt lösenord. 
  • Stava/skriva av saker exakt.
  • Räkna ut saker eller lösa andra gåtor. 
     

Eller så kan du erbjuda alternativ som att: 

  • Det går att klistra in via en lösenordshanterare (exempelvis Nyckelhanteraren). 
  • Identifiering via fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. 
  • Identifiera sig med hjälp av känd mobil eller dosa. 
     
     

Det ska finnas alternativ till drag-and-drop 
(Dragging Movements) 
 
Alla användare har inte motoriken så de kan dra, till exempel en fil, till ett särskilt område för att ladda upp den. Därför måste det finnas alternativ till den funktionen. 
 
Undvik att endast ha dragrörelser som lösningen på en uppgift. Om det till exempel handlar om att ladda upp en bild på sig själv i en tjänst, kan du komplettera med en knapp som säger ”Infoga bild här”. Eller så kan du ersätta själva dragrörelsen med musen, till dragrörelser med tangentbordsknappar. 
 
Det ska vara lätt att hoppa till rätt sida 
(Page Break Navigation) 
 
När du zoomar in för att se texten bättre i en elektronisk publikation så kan sidnumren ändras. Då ska det fortfarande fungera att följa en sidhänvisning. Ett exempel på det här är om du läser en e-bok och det finns en översikt där du ser på vilken sida du hittar ett särskilt kapitel. 
 
Undvik att ha med sidhänvisningar genom att skriva ut dem i text. Erbjud i stället en funktion som gör det möjligt att hoppa direkt till valfri sida, som fungerar oavsett om du har zoomat in eller ut. 
 
 
Det ska vara lätt att få hjälp 
(Consistent Help) 
 
Det brukar alltid finnas sätt att få hjälp på. Via kontaktuppgifter, chattbotar, en hjälpknapp eller frågor och svar. Men ibland flyttar dessa funktioner runt eller försvinner på vissa sidor. Se till att det är konsekvent! 
 
Hjälpfunktioner ska finnas på samma plats på alla sidor och vara döpta på samma sätt genomgående (så det inte står FAQ på ett ställe och Q&A på ett annat). Kontaktvägar är alltid bra att ha i sidfoten, då hänger de med oavsett var användaren befinner sig. 
 
Det ska vara tydligt vart du är på sidan 
(Focus Appearance, minimum-enhanced) 
 
Om du inte ser var du är på sidan, blir det väldigt svårt att navigera sig. Och navigera dig ska du självklart kunna oavsett din synförmåga via antingen mus eller tangentbord. Därför måste det finnas en tydlig fokusmarkör som visar var du är. 

Nu kommer vi gå ner på pixelnivå. Se en svart knapp framför dig, när den inte är vald så är den bara svart. När du står på knappen ska det vara tydligt att du gör det på ett eller annat sätt: 

  • till exempel att knappen byter färg till vit, 
  • eller att den har en ram på minst 1 pixel (med bra kontrast såklart), 
  • eller att den får en kant på minst 4 pixlar, 
  • den kan också ha en otydligare ram men då ska det vara en tydlig storleksförändring, till exempel att knappen blir betydligt större. 

 
Du ska kunna hitta funktionalitet 
(Visible Controls) 

 
Oavsett din kognitiva förmåga ska du självklart kunna hitta alla funktioner du kan välja på. I din inkorg till exempel brukar det dyka upp en massa alternativ, men först när du för muspekaren över ett mejl. De funktionerna är inte synliga = vissa kanske inte ens hittar dem. 

Göm inte funktioner – se till att de är synliga hela tiden. 
 
Det ska vara lätt att klicka rätt 
(Target Size) 
 
Du sitter och läser en spännande tråd på ett forum. Längst ner och längst upp finns alternativet att hoppa till en särskild sida i form av sidans siffra. För att du inte ska råka komma åt en trea i stället för en fyra, ska klickytan vara stor och sifforna ska inte ligga för tajt. 
 
Klickytan ska minst vara 24x24 pixlar och som sagt gärna ha lite extra mellanrum. Här finns ett undantag, det är länkar i vanlig brödtext. En sån här länk alltså, just den här tar dig till W3Cs information om WCAG 2.2. 
   
 
Du ska bara behöva fylla i information en gång 
Redundant Entry 
 
Här är ännu ett kriterium som ger en bättre upplevelse för alla användare, inte bara de med nedsatt kognitiv och motorisk förmåga. Det handlar om när du sitter och till exempel ska beställa hem en ny fin lampa. Du kommer till ett formulär, där du först fyller i din adress för leveransen av lampan. Sedan måste du fylla i adressen igen för fakturan. Så ska det inte vara och det är lätt att undvika. 

Tvinga inte användare att fylla i samma sak flera gånger. Ha i stället ett val som säger ”Vill du fylla i samma adress för fakturan som för leveransen?” där det enkelt går att välja ”Ja”. 

 
 
Behöver du hjälp att säkerställa att din digitala tjänst är tillgänglig?  Kontakta Stina Borgström så berättar hon mer!
 
 
 
Om bloggaren
Stina Borgström är UX Lead på Knowit Experience och ansvarar för användarupplevelsen i olika digitala lösningar. Hon leder och utvecklar UX-leveranserna i projekten och rör sig mellan stora penseldrag och detaljer, mellan strategi och produktion. Utöver det tillhör Stina vår tillgänglighetsgrupp och bevakar och sprider tillgänglighetsfrågor internt och externt. 
 
 
 
Knowit Experience 
Knowit Experience är Nordens ledande digitala fullservicebyrå, med närmare 900 specialister i gränslinjen mellan teknik och kommunikation. Vi stöttar kunder inom design, utveckling av digitala gränssnitt, marknadsföring och analys av data. I dag finns Experience i Sverige, Norge, Danmark och Finland.