Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det heter på engelska syftar till de åtgärder som ökar din webbplats synlighet i sökmotorerna och på så sätt ökar mängden organisk trafik. Informationen du tar del av nedan behandlar redaktionell SEO.
Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom sökrobotar (sökspindlar) och algoritmer bör du som webbredaktör optimera för den bedömning av webbsidan som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de beståndsdelar som algoritmerna tar hänsyn till.
Trafik som du inte betalar för som kommer från sökmotorer till en webbplats kallas organisk trafik. Denna trafiktyp bidrar ofta med relevant trafik förutsatt att du utgår ifrån en SEO-strategi och optimerar kontinuerligt.
Trafiken genereras av att besökaren sökt efter de ord eller fraser som du optimerat din sida för. Det är möjligt att personer hittar till din sida via sökmotorer utan att du optimerat sajten, men chansen ökar avsevärt om du lägger tanke bakom.
Sökmotorers syfte är att söka efter information på webben, bygga ett index och ge den sökande personen en rankad lista över de webbplatser sökmotorn har bedömt är mest relevanta för sökningen personen gjort. Här kan man till viss del gå runt relevansen genom att köpa ord och fraser (Search Engine Marketing), men det kommer vi inte gå in på i den här guiden.
Om du använder dig av Google Ads (SEM) för att köpa ord och fraser är det fördelaktigt att ha en SEO-optimerad landningssida (som matchar din annons och de sökord du vill synas på) där de som klickar på din annons hamnar.
I Sverige är sökmotorn Google definitivt störst på marknaden och är därför den sökmotor som är mest relevant att optimera din webbplats för. Google använder sökrobotar för att upptäcka och indexera sidor på internet. Sökrobotarna föredrar om din webbplats och innehållet har en tydlig struktur, är unikt och optimerat.
Ett index är en katalog över alla sidor som publicerats på nätet som sökroboten har hittat och katalogisera. Din sida hamnar i index när sökroboten hittat den, antingen via en länk på din sida eller via en länk på en annan webbplats. En populär webbplats som uppdateras ofta och regelbundet får oftare besök av sökroboten.
Eftersom sökmotorns mål är att visa det innehåll besökaren vill se, skriver du för besökaren i första hand och svarar på deras frågor. Var saklig och tydlig eftersom sökroboten inte har samma förståelse för sammanhang i texter som en människa.
Google försöker se i vilken kontext du har skrivit innehållet. I en artikel om viktminskning borde ord som “BMI”, “viktminskning” och “kalorier” finnas, för att göra det enklare för Google att förstå vad sidan handlar om.
Alla dina sidor, om de har relevant innehåll och är indexeringsbara, är en potentiell träffyta för en sökmotor. Bygg upp en bra innehållsstruktur baserat på din målgrupps problemformuleringar och behov. Ge dem värdefullt och relevant innehåll, helst baserat på SEO-analys kombinerat med en analys av din målgrupp.
Glöm inte bort att sprida ditt innehåll i dina kanaler för att på så sätt få bättre räckvidd och få andra att skriva om det och länka till det.
Genom att utgå ifrån den sökordresearch du gjort i din SEO-analys kan du välja ut nyckelord. Dessa nyckelord ska ha en stark koppling till det ämne som din text handlar om och återkomma naturligt och varierat i texten som i exemplet kring viktminskning ovan.
När du bestämmer vilka ord som ska vara nyckelord hjälper det att tänka sig in i besökarens perspektiv. Vilka ord och fraser söker man på i sökmotorerna för att vilja hitta just mitt innehåll? Ta reda på detta som ett första steg i SEO-analysen.
När vi skriver in ord att söka efter, matchar sökmotorn sidor som ska hämtas baserat på de ord som du angav i titlar, metadata och texten på sidan. Här kan du se hur din Search Engine Result Page kommer se ut.
Fundera på vad folk söker på i relation till ditt innehåll och testa gärna gratisversionen av Keywordtools för att se vilka sökningar som är populärast i relation till de ord du valt utan att behöva logga in. Du kan ladda ned listor i Excel- eller CVS-format. Har du tillgång till ett starkare SEO-verktyg är det helt klart bättre.
Eftersom det lätt kan låta tjatigt att använda samma nyckelord gång på gång i en text är det en bra idé att använda sig av synonymer och varianter av dina nyckelord. Dessa kan få texten att kännas varierande men ändå hålla sig i linje med din röda tråd. Sökroboten kan förstå sammanhanget och öka sidans relevans kopplat till dessa ord.
SEO-begreppet ”Long Tail” betyder att du optimerar mot ett större antal nyckelord. Många användare söker nämligen på fler än ett ord vid en sökning i en sökmotor. Det är lättare att ranka på längre sökfraser och besökaren får ett mer relevant resultat.
När en specifik sökning görs på Google vet personen i många fall vad denne är ute efter. Ett sätt att driva mer trafik till sajten är därför att optimera mot ett flertal nyckelord, så att Google bättre kan matcha sökningar innehållande många sökord.
Exempel: Ett exempel på en kort och generell sökterm är ”inbound marketing”. Skriver användaren istället in ” knowit vad är inbound marketing” i sökmotorn, blir sökningen genast mer begränsad i och med den långa sökfrasen.
Sökmotorer som Google blir allt bättre på att förstå sammanhanget i en sökfras istället för att titta på enskilda sökord. Idag är 15 procent av sökfraserna på Google nya. De har aldrig sökts på tidigare. Därför finns det mycket potential i att skilja sig från andra webbplatser med liknande innehåll, genom att tänka lite längre än att bara välja ut enstaka nyckelord.
Målet med ”Long Tail-SEO” är att försöka driva mer trafik till sajten med hjälp av ett större antal sökbegrepp, eftersom man då kommer att matcha ett större antal sökningar.