Blogg | Knowit

Tillgänglighet för alla – kommande krav för dig inom e-handel

Skriven av Martin Lexelius & Charlotta Klintmark | Sep 15, 2021 10:00:00 PM

En femtedel av alla svenskar har en funktionsnedsättning som begränsar deras möjlighet till att handla på nätet på olika sätt. Men om fler kan köpa dina produkter online, kan du tjäna mer pengar – så tänker väl alla? Eller? Martin och Charlotta förklarar varför du tjänar på att redan idag göra din sajt tillgänglig för alla e-handelskunder.

Är det hållbart att utesluta 20 procent av dina e-kunder?

Man kan tycka att e-handeln går bra redan idag och om frågan om tillgänglighet verkligen är något man måste lägga pengar på? Det är väl ändå inte så många med funktionsnedsättning som begränsas jämfört med de som kan handla? En vanlig uppskattning är dock att cirka 20 procent av svenskarna har någon slags funktionsnedsättning, en stor del av alla e-handelskunder.

E-handel och tillgänglighet – en enkel logik

Personer med funktionsnedsättningar har precis samma behov som alla andra när det till exempel gäller att kunna använda webben och komma åt produkter som att köpa skor, beställa medicin och boka resor. Men ändå är den majoriteten av dagens e-handelssajter inte anpassade för tillgänglighet. Varför är det så?

Om fler kan köpa dina produkter så tjänar du mer pengar. Det om något borde vara skäl nog att investera.

Vad menar vi med ”fler”?

Med ”fler” menar vi alla. Att designa för alla är grundprincipen i inkluderande design. En e-handelssajt som inte bjuder in alla, är en sajt som exkluderar och stänger ute människor och potentiella kunder. Hur ser det ut hos dig? Kanske har du prioriterat funktioner och design framför tillgänglighet, eller handlar det om okunskap?

Oavsett så blir konsekvensen att alla kan inte använda din webbplats och därför inte heller kan köpa dina produkter.

Vilka upplever brister i e-handeln?

  • Personer med nedsatt syn, eller som är blinda, förlitar sig på att webbplatsen berättar vad innehållet är, och vad som händer på webbplatsen. De använder särskilda verktyg för det. Alltför ofta saknas feedback med ljud när en vara har lagts i kundvagnen, eller att något gick fel. Då går det inte att handla.
  • Personer med motorisk nedsättning kan ha svårt att använda mus. Då är det vanligt att de istället använder tangentbordet för att navigera. Men ofta går det inte att nå alla länkar, eller aktivera alla knappar. Ibland vet man inte ens var man är på sidan. Då går det inte heller att handla.
  • Alla kan inte se alla färger. Färger på produkter beskrivs ofta med – färger. En sådan design utgår från att alla har ett felfritt färgseende. Så många som var åttonde man och var trettionde kvinna har nedsatt färgseende. Och självklart vill man veta om man köper en grå eller rosa soffa? Det går att handla, men användaren kanske köper fel vara och blir en missnöjd kund?

Är det en big deal?

Ja, det är en big deal. Andelen människor med funktionsnedsättning är som sagt ungefär 20 procent. Så om en femtedel av alla dina besökare ger upp, tappar du alltså 20 procent i försäljning. Det kan motsvara ett par miljoner euro av den årliga omsättningen för ett medelstort företag. Här finns det med andra ord helt enkelt pengar att tjäna.

Jag har CP, men mina pengar har inte det. Om ni vill att jag köper er produkt, skapa då en som jag kan använda.

David Dame, citat från LinkedIn.

Hur länge har du råd att vänta?

Det finns inga lagkrav på e-handelssajter när det gäller tillgänglighet, så enligt lagen måste du idag inte göra förändringar. Inte än vill säga. Men inom ett par år så ändras lagen. En statlig utredning har tillsatts för att se över hur nya direktiv för tillgängligher ska implementeras i Sverige. Så här skriver ehandel.se om de kommande reglerna:

”Sajten ska vara tillgänglig för så många som möjligt oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte. Så skulle man kunna sammanfatta de nya reglerna som väntar för svensk e-handel under de kommande åren.”

Varför vänta in i det sista? Ta tag i de här bitarna redan nu och ta reda på vad er företagspolicy säger om att inkludera eller exkludera användare.

Har din e-handel brister i tillgänglighet?

1. Lägg bort musen. Försök sedan att köpa en produkt med inget annat än tangentbordet.

2. Använd en skärmläsare och lyssna på din sajt. Kan du blunda och ändå förstå allt?

Hur gick det? Om det inte gick bra så har din e-handel brister i tillgänglighet.

Behöver du hjälp?

Knowit Experience har många kunder inom offentlig sektor där tillgänglighet redan är reglerat via lag och har i och med det stor erfarenhet inom området. Vi tycker också att tillgänglighet är en enkel rättvisefråga och satsar därför stort på området tillgänglighet på webben.

Kontakta oss eller läs mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa en fantastisk sajt som är tillgänglig för alla. 

Om bloggarna

Martin Lexelius, Frontendutvecklare och Charlotta Klintmark, UX Lead

Båda arbetar i teamet som utvecklade verktygen för Stockholms stads nya plattform .stockholm. De har lång och bred erfarenhet av att bygga genomtänkta och användbara digitala tjänster för alla.